onsdag 7. mars 2012

Tur med privatbåt sommeren 94

Vi hadde kjøpt en fritidsbåt, og han som skulle styre den kunne med båter og sjøliv. Jeg jobbet i skolen, dermed måtte vi fortsatt legge reiser til skoleferiene. Men nå var også yngstemann flyttet ut fra redet, vi var kun to som skulle på sjøtur. Vi gjorde alt klart, og 14. juli dro vi av sted.

Vi stimer ut fra hjemlige trakter

Det var rolig sjø over Stadt, og vi kursa mot Selje der vi skulle legge fast over natta. Da vi nærma oss Selje mørkna skyene, det tordna, så hølja regnet ned. Men vi la fast, og gikk likevel på land for å se klosterruinene. Selje kloster ble bygd på Sigurd Jorsalfar sin tid. Vi var også inn i helleren der kongs- dattera søkte ly på Håkon Jarls tid. En spennende historie. Men det var godt å komme om bord og skifte til tørre klær.

Klosterruinene på Selje

Vi var innom Måløy og fylte olje før vi fortsatte til Bergen dit vi kom fredag. Bergen som lenge var Norges største by ble på 1830- talet vår nest største. Bergen har en av Europas største og travleste havner. Lørdag morgen gikk vi en tur på land, artig å vandre på gamle tomter.

På havna i Bergen

Neste stopp var Skudeneshavn. Dit kom vi lørdag kveld, og lå der til mandag morgen. Skudeneshavn ligger på sørspissen av Karmøya i Rogaland. Stedet vokste fram i slutten av middelalderen og vokste kraftig under sildefisket på 1800- talet. Skudeneshavn er en fin, liten by med kvite koselige hus.

Fra havneområdet i Skudeneshavn

Vi gikk videre og passerte Lindesnes fyr. Jæren viste seg fra sin beste side, det var nesten ikke liv i båten. Til Lillesand kom vi mandag ettermiddag. Vi gikk på land og rusla rundt i byen, og overalt var pynta opp med blomster.

Blomster pynta opp i Lillesand

Lillesand i Aust- Agder var i starten et ladested. På 1700- talet starta en å bygge seilskip her. Trelast- handel var også viktig. Vi lå i byen til neste dag, og om kvelden var det også nydelig vær, så vi kunne sitte ute og spise middag, og nyte livet på havna.

Fin kveld i Lillesand

Tirsdag 19. juli kom vi til Skagen. Vi hadde en flott tur til Danmark. Skagerak lå som et blått, blankt speil. Skagen er særlig kjent for Skagen- malerne. Det er et spesielt fint lys der som malerne liker godt. Spesielt et maleri liker jeg godt.

Maleri fra Skagen

Skagen er Danmarks nordligste by. Byen oppstod som fiskehavn om lag på 1250- talet. På slutten av 1800- talet var det at malerne slo seg ned her og skapte mesterverk. Vi gikk på land og kikka oss rundt i byen.

Gate i Skagen

Fra Skagen kursa vi mot Grenaa, og kom dit onsdag ettermiddag. Det er en liten by i Aust- Jylland, nordaust for Århus. Der var ei god havn og masse småbåter. I Grenaa er ei kirke fra 1400- talet, og har en godt bevart gammel bebyggelse.

Ved båten vår i Grenaa

Torsdag la vi til i Fredrikshavn. Her skulle vi besøke familie som ferierte i et sommerhus. De hentet oss med bil til sommerhuset der vi drakk kaffe. Etterpå kjørte vi en tur i distriktet og så mellom anna ei stor vindmølle. Om kvelden var det middag før de kjørte oss tilbake til båten.

Dansk vindmølle

Fredag tok vi med alle på båttur til Roskilde. Da vi kom fram, la vi til kai og gikk på land. Vi så den rødbrune, staselige kirka med grønt tak og to slanke, spisse tårn. Roskilde er en fin by og vi spaserte der en god stund før vi gikk om bord igjen.

På havna i Roskilde

Vi la fra land og gikk et stykke ut på sjøen før vi ankra opp. Så diska vi opp med lunsj til gjestene våre. En skikkelig kjekk dag og et nydelig vær. Fin ramme om lunsjen på sjøen. Vi gikk tilbake til Fredriks-havn og fortøyde. Gjestene dro tilbake til sommerhuset, og vi beundret solnedgangen over havna.

Lunsj ved Roskilde

Solnedgang over Fredrikshavn

Lørdag formiddag spaserte vi en tur i Fredrikshavn. Kvite hus med rødbrune tak. Fredriksborg ligger ved Kattegat. Det har bodd mennesker i området i flere tusen år. I dag er det en av Danmarks viktigste fergebyer. På vår rusletur kom vi forbi en samling av ålteiner. Ål, uffameg!

Ålteiner i Fredrikshavn

Om kvelden var det grillparty i hagen ved sommerhuset. En nydelig kveld. Presis klokka 21.00 var det noen blomster ved huset som skulle folde seg ut. Vi ventet og ventet. Akkurat da kom en katt forbi, og vi hørte veslejenta: Mamma, spiser puser bær? Før mamma fikk svart hørte vi morfar: Neeei, det er bare bærpuser. Vi lo, og da skjedde underet. Blomstene foldet seg ut i all sin ynde. Jeg festet alt til film, og kan se og høre denne stunden når jeg vil.

Grillparty ved sommerhuset

Søndag dro vi videre fra Fredriksund. Vi hadde hatt noen kjekke dager der. Neste havn var en liten fiskerlandsby, Gilleleje. Den ligger på Nord- Sjælland. Tidligste bosetning er fra tidlig på 1500.
En koselig, liten by med mange gamle hus. Om kvelden en nydelig solnedgang.

Gamle hus i Gilleleje

Om kvelden fin solnedgang

Vi dro fra Danmark mandag 25. juli, kursa mot Sverige, og kom til Halmstad om ettermiddagen. Halmstad var i tidligere tider dansk. På 1800- talet ble byen grunna sjøfart og industri en av de rasket voksende byer i Sverige. Denne dagen var det svært varmt i Halmstad, så vi sveitta da vi så oss om i byen og gikk til en kafé for å spise is.

På kafé i Halmstad

Tirsdag kom vi til Varberg. En gammel, fin by på vestkysten av Sverige. Det er en tidligere kjent badeby med flere kurbad. Vi besøkte festninga der eldste delen stammer fra 1200-talet. Vi spaserte også i den nydelige parken i Varberg.

Fra festninga i Varberg

Parken var kjempefin

Sørø var neste stopp. Dit kom vi onsdag. Sørø er en liten plass nær Gøteborg. Her fikk vi legge til ved brygga nær restauranten. Og det gratis! Vi gikk en lang tur på land og så oss om.

I Sørø

Torsdag kursa vi for Marstrand, og der gikk vi til havn. Marstrand ligger der Kattegat og Skagerak møtes. Marstrand er den mest kjente seilerbyen i Norden. Der var flere hundre båter. Vi rusla i byen
og så på alle båtene.

Masse båter i Marstrand

Så besøkte vi festninga. Carlsten festning ligger på Marstrand sitt høgste punkt. Først var festninga fengsel, der fangen ble brukt til arbeidere som skulle bygge på festninga. Utover 1600- og 1700- talet ble festninga enda mer forsterket.

Ved Carlsten festning

Turen gikk videre til et lite sted som het Hunnebrostrand. Dit kom vi lørdag, og skulle bare ligge over natta. Vi bare rusla litt i havna før vi tok lørdagskveld.

Lørdagsmiddag om bord

Søndag var målet Strømstad. På 1800- talet var byen kjent for alle sine badehus. Kong Oscar I var stadig på ferie her, noe som gjorde at andre rikfolk fulgte etter. Vi skulle bare stoppe over natta, men tok en liten tur på land.

I Strømstad

Vi dro fra Sverige mandag 1. august, og kom til Norge etter en fin tur over Skagerak. Blankt hav som sist. Vi stoppa i Risør som ligger i Aust- Agder mot Skagerak. Navnet på byen kommer av Risøya, ei øy utenfor Risør.

Risør, en koselig by

Neste havn var Grimstad dit vi kom tirsdag. Grimstad fikk bystatus i 1816. Sentrum er omgitt av fem fjell. Vi tok en tur på land og så på byen.

I Grimstad

Onsdag gikk vi videre fra Grimstad. Vi gikk gjennom Ny Hellesund. Over natta stoppa vi på et lite sted som het Høllen. Derfra gikk vi tidlig torsdag morgen og kom til Farsund ut på formiddagen. Vi tok et lite stopp i byen.

I Farsund

Vi hørte på værmeldingen og fant ut vi skulle gå til Egersund og ligge der over natta. Det gjorde vi, og neste morgen gikk vi til Haugesund. Der la vi fast. En tur på land ville vi.

I Haugesund

Neste sted vi overnatta var i Bergen. Så siste havn som var Måløy. Derfra rett hjem. Turen hadde vart i nesten fire uker. Været hadde vært strålende, kun den første dagen i Selje hadde det regnet. Vi hadde sett mye, men hatt stille hav, og det er det viktigste på sjøtur.

Måløy, før vi tar siste etappe