onsdag 18. januar 2012

Sjøtur sommeren 77

Første reise sommeren 77 var en sjøtur med "Aril". Vi installerte oss om bord, klare til nye havner. Den første var Bergen, en by vi hadde besøkt flere ganger, men på land måtte vi sjølsagt. Vi likte å rusle rundt i byen som ble grunnlagt av Olav Kyrre i 1070 da med navnet Bjørgvin som betyr den grønne engen mellom fjellene.

På torget i Bergen

Vi dro til Sauda og lastet, så kurset vi mot England. Nordsjøen viste seg fra en rolig side, og vi kunne se oljeplattformer. Videre fra østkysten av England gikk vi opp Humber River. Den er 64 km lang, og danner den historiske grensen mellom fylkene Yorkshire og Lincolnshire.

"Aril" stimer opp Humber River
Havna vi skulle til i England var Scunthorpe, en by i Lincolnshire. Det er en industriby, men også kalt "den industrielle hagebyen" fordi det er flere store hager i området. Vi gikk på land for å se på byen, en ganske typisk engelsk, mindre by. En ettermiddag kjørte vi et stykke innover landet, men kan ikke legge ut bilder fra turen for flere av mannskapet var med.

Spasertur i Scunthorpe
Etter England tilbake til Sauda og lasta for Polen. Det var mitt første besøk i landet. Vi skulle til Gdansk, men måtte ankre opp utenfor havna sammen med flere andre som ventet på tur. Ikke snakk om å komme inn før båten skulle losses. Husk at dette var under kommunisttida.

Vi venter på tur


Endelig var det vår tur og båten gikk til havn i Gdansk. Da jeg våknet og tittet ut hadde vi lagt til kai, og jeg fikk nesten sjokk. Både ved bauen og ved akterenden stod væpna soldater og holdt vakt. Arbeiderne som skulle ombord måtte gi fra seg identitetspapirer, og fikk dem igjen når de skulle tilbake på land. Her skulle ingen ha sjanse til å stikke av.

Soldat framme ved båten
Vi skulle på land, og jeg viste pass og skulle vente på de andre på kaia. Jeg hadde yngstemann i sportsvogna og trillet litt rundt på området mens jeg ventet. Jeg kom bak noen bygninger på kaiområdet og så en buss stod parkert, men tenkte ikke noe mer over det. Men noe var rart. Alle i bussen stirret på oss, og da la jeg merke til at alle var menn, snauklipte og i stripete jakker. Fanger! Forskrekket over denne oppdagelsen fikk jeg fart på meg og gikk raskt tilbake til båten. Heldigvis var de andre klare til en tur inn til byen.

I Gdansk



Etter Gdynia gikk vi tilbake til Norge. Vi var en kort tripp til Kragerø før vi turistene dro hjem.



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar