torsdag 26. januar 2012

Gran Canaria august 79

Syden var nå fast på ferieprogrammet, diskusjonen gikk bare på hvor vi skulle reise. Valget falt dette året på Kanariøyene. Vi tok den vanlige kjøreturen til Gardermoen, og der fikk vi opplyst at Spantaxflyet som skulle hente oss var 6 timer forsinket. men vi ble kjørt til Sjusjøen hotell der vi fikk servert middag. Endelig kom vi oss i luften, og etter 5 timer og 20 minutter landa vi. Så buss til Playa del Inglés, og til leilighetshotellet Jardin Del Atlantico.

Foran hotellet

Det var varmt nå i august og de yngste var snare å ty til badebassenget. Yngstemann likte seg i bassenget og hadde godt lag, for yngste søstra var også med på turen og hun hadde med en venninne.

Badeliv

En dag tok vi en tur til Palmitosparken. Men siste bakken opp til parken klarte ikke den gamle bussen. Puff, sa det, og midt i bakken stod vi. Alle måtte ut og gå siste stykket. Parken hadde et stort utvalg av kaktuser, store og små.

Utvalg av kaktuser

Stedet het som nevnt Palmitosparken, og palmer var der i fleng. Samt mange forskjellige fugler, i et idyllisk lite vatn spankulerte store kvite fugler både på land og i vatnet. To mørke svaner svømte sakte og majestetisk på vassflata. Vi avslutta besøket med å se et papegøyeshow.

Fra Palmitosparken

Stranda på Playa del Inglés var stor, fin og 6 km lang.Mesteparten er gul ørkensand som i millioner av år er fraktet med vinden fra Afrika, fra Saharaørkenen. Det nye for oss var alle de toppløse damene. Maken! Det dinglet samme hvor en snudde seg. Slikt var vi ikke vant med på Sunnmøre, eller de plassene vi hadde vært til nå. Men som sagt, stranda var flott.

Stranda på Playa del Inglés

En kveld var vi på "grisefest". Der fikk vi servert helstekt gris, poteter, surkål, salat og vin. Vi ble underholdt av kanariske dansere mens vi spiste. Vi delte bord med en eldre dame som hadde med barnebarnet sitt, og dama fortalte at det var åttende turen hennes til Kanariøyene. Jentene var ikke med denne gangen, derfor ville de ha oss med en annen kveld, og det gjorde vi.

På "grisefest" nr 2

En dag tok vi med den yngste og dro til Sioux City, cowboybyen. Den ble bygget opp for filmer, og mange filmer er spilt inn der. En indianerleir var også litt oppe i høgda, ovenfor sjølve "byen".

På vei til indianertelta

Cowboybyen var slik vi kjenner fra slike filmer. Kveget ble drevet av cowboyer gjennom gatene, indianere til hest kom i vill fart. Det var ran av en bank og puffing og smelling. Men det var kvelende varmt, og etter alt oppstyret gikk vi til saloonen og fikk forfriskninger. Det var godt å komme i skyggen.

Saloonen til høgre i gata

Playa del Inglés er en by på sørkysten av Gran Canaria som er den tredje største av Kanariøyene. Vi var ofte ute og spaserte i strøket. Vi var på kjøpesenter eller bare så på omgivelsene, en dag så vi på kirka.  Det er mange restauranter å velge mellom både inne og ute.

På Big Apple

En dag tok barnevaktene over, og vi kunne ta en dagstur inn til Las Palmas. Mange av husa hadde skarpe farger på dørene, og mange hadde bare den fargen som adresse. Vi besøkte en håndarbeidsskole, og den lå i huset til bestyrarinna. Så var det shopping, og særlig veskene vakte interesse.

Trenger jeg ny veske?

Vi ruslet rundt i Las Palmas som ble grunnlagt på slutten av 1400 av den spanske herføreren Juan Ryon. Byen fikk navn etter alle palmene. I over 500 år har Las Palmas vært en stor by og knutepunkt for internasojnal sjøfart.

I Las Palmas

Så kom avreisedagen. Vi skulle dra fra denne solfylte øya på vestkysten av Afrika. Vi reiste fra Gado flyplass med Spantax. Turen hjem gikk uten problemer. Vi hadde hatt strålende vær på Gran Canaria, kanskje litt for varmt iblant.

Klar å dra til flyplassen