torsdag 12. januar 2012

Campingtur sommeren 75

Vi bestemte oss for campingtur til Danmark og Tyskland. En annen familie skulle også av gårde og vi slo lag. Men hvordan ville det gå med yngstemann som bare var ett og et halvt år? Ville han sove i teltet? Slike tanker stoppet oss ikke, på campingtur skulle vi. Da reisedagen kom, gikk første etappe til Ringebu. Der satte vi opp teltet.

Camping ved Ringebu

Turen fortsatte og vi var innom både Lillehammer og Hønefoss, men campe skulle vi i Larvik. Derfra skulle vi ta ferge til Danmark. Yngstemann hadde sovet som en stein første natta i teltet, og vi håpet det ville fortsette.

Campingliv ved Larvik

Første målet i Danmark var Randers som ligger på det sentrale Jylland. Der hadde vi kjenninger som tilbød oss å overnatte i sommerhuset deres utenfor byen. Vi takket ja. Da jeg våknet neste morgen var yngstemann borte. Alle lette gjennom huset i vill panikk, men uten resultat. Aksjonen fortsatte ute, og der satt han rolig i sandkassa og lekte i bare nattøyet. Lettelsen var stor hos hele letemannskapet.

I sandkassa foran sommerhuset i Randers

Det ble en tur i Randers og litt shopping. Byen ble grunnlagt på 1000- tallet, men vi hadde ikke tid til å utforske Randers så grundig. Vi kjørte videre, men var innom Silkeborg som ligger i Syd- Danmark i Århus amt, om lag en time fra Legoland. Vi skulle besøke Legoland og kjørte til Billund kommune der det berømte Legoland ligger. Det ble åpnet i 1968. Vi ruslet mellom de små husene, der det er brukt mange millioner legoklosser for å bygge alt sammen.

Fra Legoland

Vi pakket sammen på Vejen camping der vi hadde overnattet. Så kjørte vi videre gjennom Danmark med det flate landskapet og de koselige kroene der nokre hadde storkereir på taket. Endelig passerte vi den tyske grensa. Nå passerte vi svære marker der store kuflokker beitet. I en ganske stor by som het Husum gjorde vi et kort stopp for å handle. Målet var Hamburg, men vi campet et godt stykke utenfor og tok tog inn til byen.

I Hamburg

Hamburg er en av de største byene i Tyskland, og er også en delstat. Men vi fikk et lite inntrykk av byen. Et sted måtte vi gi oss tid så yngstemann fikk sett på duene.

Blant duer i Hamburg

Turen gikk nå tilbake til Danmark, og fra Helsingør tok vi ferge til Helsingborg i Sverige. Der slo vi opp teltet på Jøtsjøn camping. Været var strålende og det ble soling og badeliv.

Vi campar i Sverige

Nå måtte vi tenke på hjemveien, og på vei mot grensa Var vi innom både Ljungby og Karlskrona. Så over grensa til Norge og kurs mot Gudbrandsdalen. Men mat må turister ha, og vi tok en rast ved Tretten.

Rast ved Tretten

Vi fant ut at Hundorp var et passelig overnattingssted, og ble enige om å leie en hytte over natten. Neste morgen skulle vi kjøre hjem. Turen var over, og det hadde gått over all forventning med yngstemann. Han sov godt i telt, kanskje var det all den friske luften som hjalp. Reisen gikk med andre ord etter planen.