fredag 24. august 2012

Turen til California, del 10

Neste morgen måtte vi fire sjekke ut fra hotellet, men kunne ikke ta inn på det andre før etter lunsj. Dermed tok vi bagasjen i bilen og dro på tur. Vi ville se Hearst Castle som lå en times kjøretur fra Pismo Beach, og dro av gårde.

Litt av en eiendom

Hearst Castle ligger på toppen av en ås i Californias Santa Lucia Montains. Vi parkerte bilen og fulgte buss til toppen, og der lå herskapshuset. De to tårna er inspirert av en kirke Hearst likte godt.

Herskapshuset

Vi var med på en omvisning i en del av huset som ble tegnet til avismagnaten William Randolph Hearst mellom 1919- 1947. Fra romma på bilda styrte Hearst sitt avisimperium.

Studierommet

Biblioteket

Til dette herskapshuset kom mange gjester som datidas filmstjerner og andre kjendiser. Her var 56 sove- rom og 16 stuer, så her var rom nok.

Fine soverom

Her sov tvillingene i Hearstfamilien

Hearst reiste rundt i Spania og Italia for å få inspirasjon til kåken sin, det viste blant anna taka, samt kunst som prydet romma.

Taka skulle ikke bare være fjøler

Fra huset er flott utsikt. Eiendommen ligger nær småbyen San Simeon ca 400 km både fra San Francisco og Los Angeles.

Flott utsikt fra huset

Vi gikk ut fra huset for å se på hagen, og nå spaserte vi alene. Busser gikk ofte nedover åsen, så det var opp til oss hvor lenge vi ville rusle rundt.

Her utenfor huset

Hagen var nydelig, aldeles praktfull. Først så vi dammen med vannliljer ved inngangspartiet, små skulpturer så vi overalt i hagen.

Dam med vannliljer

Mange skulpturer

Masse blomster

Badebassenget var en drøm. Utrolig flott.

Hearst Castle ble bygt på Rancho Piedra Blanca som faren til avismagnaten kjøpte i 1865, og avismag- naten arvet ranchen av sin mor i 1919. I sin barndom hadde han ofte vært med familien på campingturer hit.

Blomster overalt

Det var mye som pyntet opp, små marmorgjerder og spesielle lamper. Planen til Hearst var først å bare bygge en bungalow, men ble altså mer som et slott.

Mange detaljer og fint å se

Palmer og blomster

Hagen rundt Hearst Castle er noe av det fineste jeg har sett. Et vell av blomster pyntet opp.

Blomster i alle valører

På ridestiene rundt på eiendommen vokste også masse planter, blomster og trær, samt appelsintrær som vi ser på bildet.

Appelsintre

Naturligvis hadde de tennisbane, det måtte jo trimmes litt etter all champagnen ved bassenget, og all luksusmaten. Og de hadde god utsikt mens de kastet innpå drinken før middag.

Tennisbana

God utsikt mens de koset seg

På vei ut fra huset gikk vi gjennom det innendørs badebassenget. Det kunne jo komme kjølige dager. Rommet og bassenget var luksuriøst og virkelig flott.

Flott innendørs basseng

Et siste blikk på Hearst Castle

Vi tok buss ned fra åsen, gikk til parkeringsplassen og satte oss i bilen. Vi kjørte tilbake til Pismo Beach og tok inn på Spyglass Inn. Her slappet vi av en god stund i solveggen.

Hotellet vi skulle overnatte på

Vi spiste middag på hotellet, og restauranten lå fint til så vi kunne følge med på solnedgangen. Det var god mat vi fikk servert. Det sies at er du i Pismo Beach må du ikke gå glipp av solnedgangen.

Solnedgangen

Døra til rommet ved siden av restauranten stod åpen, og der var et hivens liv med live musikk og mange danset linedans, alle stod på rekke og slengte føttene i lufta, for å si det sånn. Men vi var stadig ut for å se på den praktfulle himmelen der fargespektere holdt seg lenge. Vi avsluttet dagen her.

Bildene taler for seg sjøl