tirsdag 21. august 2012

Californiaturen del 7

Vi skulle være en dag til i Monterey, og ville nytte en del av dagen til å besøke to byer vi hadde hørt om. Først kjørte vi til Carmel- By- the- Sea. Og for en søt liten by!

Sjarmerende hus

Vi spaserte i byen som skrånet nedover mot Stillehavet. Maken til velstelte hus og ikke minst hager. Mange kjenner til byen fordi filmstjernen Clint Eastwood har vært ordfører her.

Liten og søt hage

Det var en litt grå og kjølig formiddag, men vi spaserte nedover mot stranda. Vi så stilige trær, også det som blir kalt Monterey- sypress.

Fine trær

Carmel ligger sør for San Francisco og er kjent for den vakre naturen. Byen ble grunnlagt i 1902. På slutten av 1800- og på starten av 1900- tallet flyttet mange kunstnere til området.

På staranda

Carmel ble en del av USA i 1848. Ikke bare Clint Eastwood bor her, men også Doris Day som tidligere var en kjent filmstjerne og sangerinne.

Mange fine motiv

Rart å tenke på at her var område for indianere, først Esselene, så Ohlone. Men nå måtte vi ha mat, og
vi spiste lunsj i Carmel på kafeen The Tuck Box. Også den lille kaféhagen hadde masse fine blomster.

På kafé i Carmel

Carmel var virkelig en spesiell liten by, men vi ville nå kjøre til neste by, nemlig Salinas. Vi kjørte mer bort fra sjøen og med en gang ble det sol og varmere. Den berømte forfatteren John Steinbeck var fra Salinas, og nå ville vi se huset han vokste opp i. Bilen ble parkert og vi ruslet mot huset som lå sentralt.

Huset til John Steinbeck

Forfatteren var født i Salinas i 1902 og døde i New York City i 1968. Han fikk Nobelprisen i litteratur i 1962. Han har skrevet bøker som Vredens Druer, og Øst for Eden som også er filmet. Han var den ledende amerikanske forfatter på 1900- tallet.

John Steinbeck

Jeg leste noen av bøkene hans før vi reiste hit, for i flere av bøkene foregår handlingen i Monterey. Den siste jeg leste het: Cannery Row.

På trappa til den kjente forfatteren

Fra hovedgaten i Salinas

Vi startet på veien tilbake til Monterey, og kjørte blant annet gjennom det typiske kuperte landskapet med gulaktige åser og grønne trær her og der.

Dekorativt landskap

Tilbake på hotellet ble bilen parkert og vi tok taxi ned til Cannery Row. Det er en gate nede ved sjøen som er kalt opp etter boka som John Steinbeck skrev, for handlingen foregår her, boka jeg leste før jeg reiste. Det var en ære de ville vise forfatteren.

En byste av Steinbeck stod her også

Her finner vi nedlagte hermetikkfabrikker. Før var her full aktivitet, men i 1960-åra ble det slutt på fisket. Nå er det en turistatraksjon med restauranter og hoteller. Vi satte oss på en restaurant og spiste fiske-suppe.

God fiskesuppe

Nedlagte fabrikker

Langs bukta vi ser på bildet, spaserer vi langs fra Fishermans Warf til Cannery Row eller omvendt.

Bukta

Vi spaserte bort til Fishermans Warf og kjøpte oss is, det ble deserten denne kvelden. På veien langs bukta stoppet vi opp for å se på seler. En har lagt seg på steinene, men se lille hodet ute i sjøen.

Seler

Vi tok taxi tilbake til hotellet der vi sluttet av kvelden. Siden vi skulle dra videre neste morgen, ble det en avslappende kveld. Slik så det ut foran hotellinngangen.