søndag 19. august 2012

Tur i California del 5

Søndag morgen spiste vi frokost på en liten kafé på hjørne ved hotellet, før vi tok Hop on- buss til Fishermans Warf der båten går til Alcatraz. Vi gikk om bord og stevnet utover.

Vi nærmer oss Alcatraz

Så iland på den lille øya som er 500 m lang. Her lå det eldste fyrtårnet på USA sin vestkyst, men også det berømte fengselet.

Vi ser i første bygget

Det var en spansk forsker som gav øya navn. Navnet Alcatraz er kommet fra Isla de los Alcatraces: Pelikanenes øy. Den gangen hekket mange pelikaner her.

Vi rusler mot fengselet

I 1847 kjøpte amerikanerne øya fra meksikanerne og militæret tok øya i bruk som fort Alcatraz. De førte fanger hit fra 1861.

I gangen på fengselet

Fortet ble nedlagt i 1933 og da startet den endelige ombygningen til straffeanstalt. I 1934 ble det fengsel.

Fra en celle

Blant de berømte fangene som satt fengslet her var Al Capone. Den skurken har sikkert de fleste hørt om. Han satt her fra 1934 til 1939.

Berømt skurk

Alcatraz var et høyrisikofengsel og ingen skal ha lykkes med å rømme, sies det. Men noen prøvde, og det hevdes at et par fanger klarte det.

Inne i en celle

Fra matsalen

Da runden i fengselet var over og vi gikk mot båten, så vi inn til fastlandet. Alcatraz lå svært nær San Francisco.

Så nær byen

Besøket på Alcatraz gjorde inntrykk. Tilbake i San Francisco gikk vi til det italienske området og spiste lunsj. Vi spiste på en restaurant som het Pellegrini.

Lunsj, italiensk mat

Etterpå spaserte vi gjennom Chinatown som er det eldste og største i Nord- Amerika. Et stort område, og det var som å være i Kina.

I Chinatown

Etterpå gikk vi til Union Square der vi satte oss på en pub med tilgang til Internett. Der bestilte vi bil til neste etappe av turen som skulle starte neste morgen. Men nå måtte vi følge kabelbane som San Francisco er så kjent for. Etter den turen var kvelden omtrent over.