tirsdag 28. februar 2012

Sommerferie 89

Denne sommerferien ble todelt. Først et opphold nær Oslo med familie. Siden yngstemann nå var tenåring, måtte vi legge litt om på opplegget. Vi dro for eksempel til Aker Brygge, satte oss på en kafé og så på folkelivet. Det var strålende sommervær og en dag stod Tusenfryd på programmet. Der traff yngstemann en kamerat, og vi fikk slått av en prat med familien.

Nabomøte på Tusenfryd

Etter dagene i Oslo, skulle resten av ferien være i Danmark. Vi dro i slutten av juli, kjørte over Svinesund, gjennom Sverige og til Helsingborg. Der tok vi ferge over til Helsingør. Vi var framme ved sommerhuset om kvelden.

Sommerhuset i Danmark

Vi slappet av på sommerhuset, men tok flere utflukter. En dag dro vi til Roskilde. Her var spesielt Roskilde domkirke interessant. Den ble påbegynt i 1170, og er et av de mest kjente danske middelalderbygninger.  Ei rekke av danske konger og dronninger har sitt siste kvilested her. Innredningen er også mektig.

Roskilde domkirke

En kveld var det litt skummelt, for media meldte om en rømt fange fra et fengsel i området, og folk måtte være forsiktige for fangen kunne være farlig. Det ble mørkt og alle dører låst. Plutselig synes vi at en skygge passerte kjøkkenvinduet. Vi stivnet av redsel og alle gardiner dratt for. Alle gikk som på nåler en stund, men slappet av etter hvert. Det gikk over med skrekken. Vi var to ganger til København under oppholdet, en by vi hadde besøkt flere ganger. Men det som gjorde at vi stoppet opp, var av alle ting en brann oppe i en bygård, men vi gikk videre fra oppstyret.

Det er brann i nærheita

Vi hadde fint vær mens vi var i Danmark og var mye ute i hagen og spilte krokket. Men vi var ofte på turer. En dag kjørte vi til Hillerød på Nord- Sjælland for å se Fredriksborg slott. Slottet var oppført mellom 1601 - 1620. Fra 1877 også nasjonalhistorisk museum. Et ruvende og imponerende bygg. Inne var flott, særlig en lysekrone var storslagen.

Fredriksborg slott

Inne i slottet

Andre gangen vi besøkte København stod Tivoli ene og alene på programmet. Vi spaserte i parken og på området ellers. Men siden vi hadde så god tid, svippet vi innom akvariet også.

Tivoli

En annen dag vi var lei av soling og krokketspill, dro vi for å se nok et slott. Det var Selsø slott litt øst for Skibby. Slottet ble bygget under renessansen, men seinere pusset opp i barokk stil. Slottet var lenge ubebodd. Vi spiste lunsj på Sønderby kro fra 1806. Smørbrøda på kroene i Danmark er et syn for guder, og de smaker godt.

Ved Selsø slott

På Sønderby kro

Ferien nærmet seg slutten. Vi skulle tilbake til Oslo og derfra rett hjem. Men vi fikk tid til å besøke enda et slott. I Danmark må være noe grassat med slott. Denne gangen var det Jægerpris slott som lå ganske nær sommerhuset. Slottet er opprinnlig fra middelalderen, men ble vesentlig ombygd i 1734. Mange danske konger har gjennom tidene bodd på slottet.