fredag 3. februar 2012

Mallorca juli 81

Vi hadde lenge snakket om å dra til Mallorca, men jeg innbilte meg at øya bare var en turistmaskin. Men nå skulle vi alle på familietur, og var enige om at Mallorca ville passe. Ikke minst var det direktefly fra Vigra, og det ble lettvint for alle. Flyturen gikk etter programmet, og da vi kom fram var vi fornøyde med leilighetene som var store og romslige. Leilighetshotellet var fint, bassenget stort og fristende, alt så lovende ut. Vi hadde slått oss til på El Arenal.

El Arenal

Siden vi hadde så mange barnevakter kunne vi ta en tur til Valldemosa som er en fin, liten by oppe i fjellene. Først besøkte vi klosteret Carthusian. Klosterhagen var et idyllisk sted med et vell av blomster, busker og trær. I klosteret har blant andre Chopin bodd, det var i 1938. Her i klosteret skrev han det kjente stykket Regndråpepreludiet. Da vi stod der, tenkte jeg at han skrev dette en dag regnet hamra og tromma på vinduet til rommet hans.

Fra klosterhagen i Valldemosa

Etterpå skulle vi til en gammel gård som Louis Salvador fikk bygget på 1860- talet. Han var av den østerriske keiserfamilien. Siste stykket mot gården tok vi eselskyss. På gården så vi oss rundt, og jeg kikket inn på et lite verksted der de laget små beger og fat. De brukte intens varme og smeltet farga steiner i begera. Jeg så på mens de laget et lite askebeger som ble meget fint. Jeg kjøpte det og har det blant suvenirsamlinga mi enda. Vi fikk smake på grilla pølser og sangria. Da vi skulle dra og vi ventet på bussen, så vi en dame som solgte plommer. De så store og fristende ut og vi kjøpte et kilo. Prisen? Den var kr 1,50.

Greit med eselskyss

Vi hadde kort vei til stranda og der var vi ofte. På to uker hadde vi bare to dager med grått vær. El Arenal er ei stor og fin strand, der kunne en ligge rett ut og bare sole seg, ta en dukkert i havet, eller trø hjulbåt. En kunne også rett og slett gå løs og lage sandslott.

Storebror og lillebror lager sandslott på El Arenal

Mallorca er den største av øyene i Balearene i Middelhavet. Øyene hører inn under Spania, og er en av landets 50 provinser. Nå hadde vi funnet veien hit for å feriere. En lørdag dro mesteparten av oss på loppemarked ved Palma, og til Marineland. Vi kjørte i retning Palma gjennom typisk landskap med alle vannhjula spredt utover. Det sies at Mallorca har 3000 vannhjul rundt om på øya.

Typisk Mallorca

I Marineland var det helst delfinene vi ville se. Men først var sjøløvene i aksjon, og de var naturligvis flinke. Men delfinshowet var flott. Delfinene er noen spretne dyr, og de er så nusselige. Til slutt var det papegøyene som viste fram hva de kunne. Jeg tror at yngstemann synes dette var et fint avbrekk fra all soltilbedingen.

Delfiner i aksjon

Så loppemarked. En gate med salgsvarer så lang som et vondt år. Vi gikk blandt bodene og kikket på sakene, men det ble liten handel. Vi gikk heller ned til strandpromenaden, der vi så innover mot Palma, og ikke minst betraktet vi det knallblå Middelhavet.

Utsikt mot Palma

En dag tok vi med yngstemann og dro til Porto Cristo for å se grotten der. Vi kjørte forbi lune viker og grønne oliven- og furulunder. Samt alle vannhjula som er nevnt før. Vi gikk inn i grotta og spaserte innover og nedover, forundret over hvor fin og trolsk den var. Merkelig hva naturen og tusener av år kan lage til. Da vi kom til veis ende nede i grotta, kom vi til en sal med mange stoler. Vi satte oss, og da kom en båt glidende på vatnet, lyset ble satt på båten der musikere spilte klassisk musikk. Det var en spesiell opplevelse.

Grotten i Porto Cristo

Turen gikk videre på autosafari, og til en perlefabrikk der jeg kjøpte Mallorcaperler. Så til den koselige byen Porto Cristo der vi først spiste lunsj, så spasertur i byen. Legenden sier at byen fikk navn etter en båt som hadde kommet i havsnød, men karret seg i havn her i 1260. På det opprørte havet hadde de gitt den lovnaden at overlevde de, skulle Kristusfigurene de hadde om bord gis til havna de nådde. Det gjorde de, og havna kalte de Porto Cristo. Byen ligger idyllisk til ved en bukt.

I Porto Cristo

En kveld dro hele gjengen på grisefest. Den ble holdt på ei gammel mølle fra 1700-talet. Først fikk vi ute i hagen servert pizza og sangria mens folkedansere opptrådte. Så flyttet vi oss til langbord og nå servert kylling, helstekt gris, poteter og salat. Til slutt frukt og likør. En gruppe spilte og sang. Videre til rommet det var orkester og dans. En trivelig kveld.

Fest på Mallorca

Barnevaktene trådte til igjen og vi dro på byrundtur i Palma. Først dro vi opp til Belvedere- slottet fra 1300-talet. Slottet minnet mer om en borg, men var i eldre tid sommerresidens for kongefamilien. Her oppe fra var god utsikt ned til Palma.

Utsikt over Palma

Videre besøkte vi den berømte Katedralen. Den ligger på en høgde over havna. Katedralen er et imponerende byggverk i gotisk stil. Den ble påbegynt i 1230 av Jacob I, men ble først ferdig på 1600- talet. Turistene begynte å komme til Mallorca i 1950- årene, og jeg tipper at Katedralen i Palma finnes på mange bilder rundt om i verden

Katedralen i Palma

På Mallorca er funnet spor etter bosetning fra over 5000 år siden. Historien er broket siden det. Men her kan nevnes at i 1891 ble Mallorcas vingårder ødelagt av sykdom. Fra 1891- 1895 utvandret mange til fastlandet i Spania, og til Amerika. Etter hvert har Mallorca blitt populært blant turistene, og turismen er blitt svært viktig for øya. Vi valgte også Mallorca, men nå var siste kvelden av ferien kommet. Vi gikk til et sted med spansk stemning for å avslutte oppholdet. Stor stemning, men litt vemodig også.

Avskjedskveld på Mallorca

Neste morgen dro vi til flyplassen, så fly til Vigra. Vi hadde hatt to uker med sol og varme, kun to dager var det overskyet. Mang en gang i kalde, mørke høstkvelder tenkte vi på stranda, og på bassenget ved hotellet i El Arenal, Mallorca.