torsdag 23. februar 2012

Sjøtur sommeren 87

Kona til maskinisten og jeg samt våre to yngste betemte oss for tur med "Gevostar". Vi tok fly til Oslo, og fly derfra til Hamburg. Derfra taxi til Bremen og det ble litt av en tur. Sjåføren lot som han ikke kjente veien, vi skjente, og da han endelig kom fram tok han dobbel pris. Sinte som to furier entret vi båten. "Gevostar" la fra land og satte kurs for England. Da vi kom til havn i Felixtowe, tok vi taxi inn til byen. En koselig typisk engelsk by. Da vi kom tilbake fra bybesøk, ventet kokken med ei gryte fårikål. Nydelig smakte det.

Fra Felixstove


Vi skulle nå til Norge. Båten kursa mot Rogaland, mot Egersund. Været var strålende, og vi sola oss og småsludra under overfarta. Vi la til i Egersund som er ei av de bedre naturlige havner i Norge. Egersund var ei viktig havn med tettbebyggelse alt i Vikingtida. Vi gikk på land og kikka os rundt i byen.

I Egersund


Da alt var klart i Egersund, gikk vi videre mot Tananger. Underveis møtte vi på et slep. Det var føttene til ei oljeplattform dei for hespande med, og det var digre dimensjoner. Havet var blikkstilt, så det var ingen fare med et slikt digert slep.

Føttene til ei oljeplattform


Båten la til i Tananger og vi turistene stod klare til å utforske området. Vi visste Loddefjord var ikke langt unna, og vi la trøstig i vei. Vi gikk og vi gikk, og gikk. Da vi endelig kom fram, viste det seg vi hadde gått så langt som 8- 9 km. Vi tok buss tilbake.

På vei om bord. Her i Skålevik


Neste sted båten skulle til var Måløy, og der skulle et par av turistene på land, andre kom om bord. Måløy er kanskje mest kjend for Måløyraidet i 1941 da allierte soldater angrep tyskerne. Kaptein Linge falt her, og et monument over ham er satt opp i Måløy.

Fra Måløy


Fredrikstad var neste havn. Det var fint og varmt sommervær og vi bestemte oss for å se nærmere på gamlebyen som skal være Nord- Europas best bevarte. Gamlebyen i Fredrikstad ble grunnlagt i 1567. Den ligger på østsida av Glomma. Fredrikstad med sine trehus brant helt, eller delvis ned flere ganger, sist i 1830. Det var interessant å rusle rundt i gamlebyen.

Litt av gamlebyen i Fredrikstad


"Gevostar" stima videre mot Sandefjord i Vestfold. Byen er kjent for sjøfart. Vi rusla på land og stoppa opp for å beundre Sjøfartsmonumentet. Kvalfangst gav i si tid store inntekter til byen. I 1920- åra hadde de en flåte på 15 kokeri og over 90 kvalbåter i Sørishavet. Jotun malingsfabrikk har også vært viktig for byen.

I Sandefjord


Neste oppdrag var i Stavanger. Byen ligger omtrent midt mellom Bergen og Kristiansand. En koselig by å rusle rundt i. Torget var hyggelig å besøke sjøl om det ikke er så berømt som i Bergen. I dag er vel Stavanger mer kjent som oljebyen.

Fra torget i Stavanger



Sjøturen til norske havner fortsatte, og nå la vi til i Flekkefjord. Det er den vestligste av bykommunene langs sørlandskysten. Byen har fortsatt trehus fra gamle dager, oftest malt kvite. Vi ruslet rundt i nok en koselig by.

I Flekkefjord


Men her i Flekkefjord skulle vi på land. En del av mannskapet skulle ha fritørn. Vi reiste først til Oslo og hilste på familie før vi dro hjem.

På Karl Johan       

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar