lørdag 11. februar 2012

Benidorm juli 83

Det var en spesiell grunn til at vi la ferien til Benidorm. Eldste dattera var reiseleder der, og nå skulle vi slå to fluer i et smekk.Besøke henne, og feriere. Vi ankom Alicante flyplass i Spania om natta. Men da vi kom til Benidorm, var vi fornøyde med hotell Cimbel. Fine rom, og det var bare å gå over en vei så var vi på stranda.

Hotell Cimbel lå fint til


Dattera viste oss rundt i gamlebyen i Benidorm. Byen har eksistert siden 1325 da den fikk bystatus. Før var det en liten fiskerlandsby. Fiskerne dro langt ut på Atlanterhavet for å fiske tunfisk, og kunne være borte lenge. På  1600-talet ble byen plyndret og ødelagt. I gamlebyen var trange gater og fin arkitektur.

På utkikksplass i gamlebyen


En dag dro vi på utflukt, spesielt utvalgt fordi vi skulle også besøke et minizoo. Yngstemann ville sikkert like det. Da vi kom dit, viste det seg at han ble mest opptatt av papegøyene. Vi kjørte gjennom grønt og fruktbart område med både appelsin- og sitrontrær. Vi passerte små landsbyer, og stoppet i en av dem og spiste lunsj.

En av landsbyene vi passerte


Siden guiden skulle på grisefest, ble vi med. Det var en varm og fin kveld, og i starten satt vi ute i hagen. Etterpå gikk vi inn og satt ved langbord. Vi fikk servert kylling, pattegris, poteter, salat, pluss sangria. Til dessert is og champagne. En livat kveld.

På grisefest


Benidorm er en kystby i Alicanteprovinsen, en av de største turistbyene på Costa Blanca. Byen hadde mange høghus og blir kalt for "Lille New York", eller "Europas Manhattan". Før som nevnt en liten by som drev med fiskehandel, men i 1950- åra oppdaget turistene byen. Benidorm har navnet sitt etter den første araberfamilien som bosatte seg her.

Fra Benidorm


Enda en kveld ble vi med guiden, nå var det ridderaften. Da vi var på plass kom "greven og grevinnen" inn i salen i spissen for opptoget. De satte seg på et galleri høgt hevet over oss vanlige. Så var det ridder- opptreden. Til slutt fikk vi servert middag. Etter måltidet var det dans utenfor borgen. Kvelden var varm og ypperlig for uteliv.

På ridderaften



Dattera tok oss med på en privat biltur. Først kjørte vi opp i høgda til en gammel by som het Guadalest. Den ble bygget av araberne ca 700 år før Kr. Det var fryktelig varmt, og da de andre ville gå helt opp til den lille kirka på toppen, orket jeg ikke, men ba dem gå, og satte meg ned på trappa. Så ble jeg verre, jeg så ikke annet enn grå skodde. Jeg må få noe å drikke, tenkte jeg, klarte å reise meg og stavret bortover gaten. Da kjente jeg noen som grep tak i armen min, og kom til meg sjøl ved et bord med ei brus. Så fort jeg hadde fått drukket ble jeg bedre og så jeg satt inne i en liten kafé. En kelner var min redningsmann, han så at jeg var dårlig, førte meg til bordet og fikk i meg drikke. Etter dette er en flaske vatn som regel innen rekkevidde.

I Guadalest



Vi kjørte videre til en liten by som het Albin. Der var ei fin badestrand og parkeringsplass vi kunne plassere bilen. Vi gikk til en dansk kafé, og da vi kom ut hørt vi en skingrende alarm som gikk gjennom marg og bein, og mye folk hadde samlet seg på parkeringsplassen. Det var nå vel ikke? Jo, det var "vår" bil. Rask som en vind fikk guiden stoppet elendigheten, og et unisont sukk kom fra tilskuerne. Turen fortsatte langs kysten i et fint landskap. Vi stoppet i en liten by for lunsj. Så tilbake til Benidorm. En riktig kjekk tur.

Bukta der alarmen ble utløst


Stranda rett nedenfor hotellet var fristende, og ofte var vi der for å bade i Atlanterhavet. Men vi måtte være forsiktige, for sola skinte nådeløst og det var knallvarmt. De to mest kjente strendene der er Playa del Proninente og Playa del Levante.

På stranda


Vi var på besøk hos guiden i 5. etasje i et høghus. Hun serverte kaffe og ferske, store smultringer rett fra bakeren. Det smakte nydelig. Yngstemann fulgte storesøster på flere oppdrag som besøk på hotell, og når guider skulle kjøre opp en ny rute. Da satt han i jeepen mellom flere guider og synes det var hivens.

På besøk i 5.




En dag rett før vi skulle hjem skjedde det igjen. Men denne gangen var det bare jeg som ble matforgiftet. Det var på langt nær så ille som på Kreta. Hva jeg hadde spist så ikke de andre hadde, aner jeg ikke. Men det gikk fort over. Dette var andre og siste gang jeg har hatt noe sånt. Bank i bordet!!

Utekafeen på hotellet


Som alltid tar ferien slutt altfor fort. Det var siste middag på hotellet. Så gikk vi ut i den varme kvelden og så på fyrverkeriet. Det var ofte fyrverkeri om kveldene. Neste dag tok vi farvel med guiden og Benidorm. Reisa hjem gikk etter planen.

Benidorm ved natt    
        

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar