torsdag 9. februar 2012

Sjøtur juni 83

Nå måtte vi legge sjøreisene til skoleferien, for yngstemann hadde begynt på skolen. Før kunne vi bare hoppe om bord på "Gevostar" når den skulle passere på nord eller sør, nå var det ikke så lettvint lenger. Denne gangen reiste vi helt til Rotterdam. Yngstemann hadde med selskap, for en kar på om lag samme alder skulle bli med, faren hans jobbet om bord. Fra Rotterdam gikk "Gevostar" til Polen, og i Stettin ble lasten losset direkte opp i tankvogner.

Lasting oppi tankvogner i Gdansk

Vi fikk anledning til å bli med på en biltur innover landet fra Gdansk. Sjåføren var utsending fra sjømannskirka. En interessant tur. Vi ble også kjørt til et utkikkspunkt og hadde god utsikt nedover mot havna. Vi besøkte også en park.

Utsikt over havna i Gdansk

Når alt var klart, gikk båten til Danmark. Vi la til i Hirtshals. Byen er kjent for sin fiskehavn som er Danmarks nest største. Hirtshals har fergeforbindelse til flere steder i Norge. Siden byen er anløp for "danskebåten" er det mange som kommer med den og kjører videre på motorveien sørover. Vi gikk på land  for å shoppe.

På shopping i Hirtshals

I Hirtshals lå vi ei helg, så søndag tok vi tog til Ålborg og brukte dagen der. Vi ruslet i en fin park før vi besøkte en stor dyrehage. Så til Tivoliland. Der var vi inn i spøkelseshuset, og karene fikk kjøre minibiler.
Det var to fornøyde og slitne karer som ble med tilbake til Hirtshals og "Gevostar".

I dyrehagen i Ålborg

Neste sted båten skulle til var København. Vi gikk på land for å se på Danmarks hovedstad. Det kongelige slott studerte vi, og så på de stramme gardistene. København ligger på Sjællands østkyst. Om lag i år 800 lå det en mindre fiskerlandsby der sentrum av København ligger nå. Slottet har brent ned og gjennoppbygt to ganger.

Dronningens slott i København

Guttene ville naturligvis til Tivoli, og dit gikk vi. I 1843 var det en journalist som søkte om å få bygge tivoli, og kong Christian VIII gav klarsignal. Tivoli ble anlagt på en del av området som utgjorde vollene rundt Københavns gamle festningsanlegg. Og nå spaserte vi her. Vi hadde ikke før kommet i gang før det begynte å regne, men guttene fikk med seg en del før vi retunerte tilbake til båten.

På Tivoli i København

"Gevostar" fortsatte gjennom Kielkanalen, og i Tyskland la vi til i Harburg. Her hadde vi vært før, men gikk en tur på land likevel. Et sted kom vi forbi en flott pynta brudebil med blomstergirlander. Så kom det stramme brudeparet. Brudgommen var fin, men bruda var et syn i sin kvite, side brudekjole og lange slør. Bruda følte seg sikkert utrolig fin, for hun visste nesten ikke hvilken fot hun skulle stå på. Men vi gikk videre for å handle litt i Harburg.

På kaia i Harburg, klar for bytur

I Harburg skulle skiftes mannskap på "Gevostar", dermed skulle vi reise hjem. Vi ble kjørt inn til Hamburg der vi skulle overnatte på Hafen hotell. Neste dag ble det tid til en liten spasertur på byen før vi måtte ta flyet til Oslo. Vi hadde hatt for det meste fint vær på sjøturen.