onsdag 22. februar 2012

Ferie på land og sjø sommeren 86

Sommerferien dette året ble litt spesiell. Først kjørte vi til Oslo for å besøke familie, så nesten direkte derfra på sjøtur. Men først Oslo. Vi spaserte på gamle trakter der vi var flere ganger da vi var på campingtur. Denne byen som har hatt navnet Christiania, og ei stund Kristiania. I 1814 var byen en naturlig kandidat som hovedstad i det sjølstendige Norge. Nå ruslet vi gatelangs i et strålende sommervær.

På gamle trakter i Oslo


Vi la også turen innom Vigelandsparken. Også her var vi flere ganger da vi var på campingferie. Plutselig kom jeg på en episode fra den gangen. Vi foreldrene gikk først og et stykke etter kom barna. En eldre herre i dress, hatt, og en spaserstokk på ene arma kom mot oss og stoppet foran meg. Unnskyld, men er det fru generalkonsul Lund? Dessverre, det er det ikke, svarte jeg. Den ukjente herren bare løftet på hatten, bøyde svakt hodet og gikk videre. Vi så forundret etter mannen og lurte på hva det var slags fyr. Senere når jeg kom på episoden har jeg tenkt: Brom- brom, kald krig, spion og stikkord.

I Vigelandsparken


Vi hadde flere slektninger i byen, og vi fant ut at nå skulle vi besøke Anette. Hun hadde en kjekk leilighet, og vi satte oss på balkongen i fint sommervær og drøset om hvordan det gikk på hjemlige trakter. Noen år senere besøkte vi Anette igjen, på en annen plass, og det pussige er at jeg har flyttet til samme trakter og i samme blokk og i samme etasje som hun bodde da.     

Tante på besøk


En kveld gikk vi ut for å spise middag, og endte på en restaurant som het "Ludvig". Vi kom inn i et koselig lokale, og så at på ene veggen hang et stort, utstoppet elghode. Maten var god, og plutselig mens vi spiste kom et høgt brøl, vi snudde oss og så på elghodet, derfra kom lyden. Nå i ettertid har jeg hørt at restauranten er nedlagt.

På "Ludvig"


Jeg ville gjerne på Bjerkebanen for å se veddeløp. Vi dro dit. Banen er 1000 meter lang, og veddeløps-banen ble åpnet i 1928. Bjerkebanen er hovedarenaen for trav i Norge. Jeg liker å gamble, men det er snakk om små summer. Har ofte hatt flaks, men hvordan det gikk denne gangen husker jeg ikke.

Fra Bjerkebanen


Siden vi hadde barnevakt bestemte vi oss for en tur ut på Tigerstaden. Vi visste at et par fra hjemstedet var i byen, og vi skulle møtes og gå ut sammen. Vi møttes på Karl Johan. Det ble en koselig kveld sammen med våre gode venner Harriet og Kjell.

På Karl Johan


Vi kjørte hjem, så direkte om bord i "Gevostar". Jeg har lite bilder fra denne turen, bare noen få. En av første havnene vi kom til var Visby på Gotland. Bildet jeg har er tatt fra båten oppover mot byen.

I Visby


Til Øland var vi også. Det er ei ung øy bestående av kalkstein. Som sist så vi mange vindmøller, og vi besøkte en middelalderby de har bygt opp. Øland har et steppelignende landskap, ikke skog der vi var.

Fra Øland


Vi var både i Dannmark og Sverige, men ingen spesielle hendelser knytter seg til dette, dermed er detaljene uklare. Burde naturligvis ha notert, mi toske. Men i Sverige var vi i alle fall i Malmø, for jeg har et bilde derfra.

Fra Malmø


Siste oppdrag var i til Hull i England. Hull ligger i Yorkshire i Nord- England. I 1440 fikk Hull status som by. I byen er to universitet. Vi var på land og så på byen.

Hull, England


En fra mannskapet hadde med sin yngste som var på alder med vår, dermed hadde de selskap under turen. Men nå var skoleferien over, og båten kurset for Norge. Det var flott sjøvær og soling på dekk under overfarta. Så fort vi kom til Norge skulle vi på land.

På vei mot Norge
  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar