mandag 13. februar 2012

Lido Di Jesolo august 84

Valget av Italia som feriemål hadde denne sommeren også en grunn. Nå var reiselederen vår stasjonert der. De to yngste ble med, og vi kjørte til Oslo. På flyplassen fikk vi høre at flyet vi skulle ta stod i Nice på grunn av teknisk feil. Vi måtte vente til et annet fly ble klargjort. Endelig stod flye klart, og det hadde det staute navnet Sigurd Jorsalfar. Vi kom oss i lufta, men flyet hoppet slik i starten at vi måtte vente på serveringen. Så måtte vi lande i Nice, for teknikere var med som skulle reparere flyet som stod der. Til slutt landa vi på Travisita flyplass, og en trykkende varme møtte oss på flytrappa. Vi ble kjørt til Lido Di Jesolo og sjekket inn på Hotell Aldebaran.

Lido Di Jesolo

Guiden skulle lede en tur til Venezia, og vi ble med. Vi ville se byen som er kalt for Adriaterhavets perle. Der så vi mellom anna den mektige Markuskirka, og på Markusplassen krydde det av duer. En annen "turist" som har vært i denne byen er Napoleon. Han kom marsjerende over Alpene i 1797, og utropte seg som keiser av Venezia. Han røvet mange skatter fra Markuskirka og førte dem til Paris. Fanteradden.

På Markusplassen

Mest inntrykk gjorde alle kanalene. I Venezia skal være 177 kanaler, samt 400 bruer, og 50 av bruene skal føre inn til privatpalasser. Men bygningene er mest kontorer og offentlige bygninger. Vi satte oss på en kafé på Markusplassen, tok en forfriskning og hørte på konsert. Men turen med gondol gjorde susen. En opplevelse å sitte i en gondol og gli gjennom Venezias kanaler.

På gondoltur

En dag feira vi et jubileum i familien, og det vanket blomster fra barna, samt blomster og champagne fra reiseselskapet. Om kvelden fikk vi påspandert festmiddag på Morano. Menyen var først skinke med honningmelon, hovedrett peppersteik, og dessert varflambert pannekake med krem. Et nydelig måltid. En koselig festkveld. Vi manglet eldstemann, men han var opptatt på annet hold.

Feiring i Lido Di jesolo

Vi spaserte ofte i handlegata i Lido Di Jesolo. Den var ei mil lang og nok av boder og butikker å velge mellom. Guiden vår bodde i en bungalow på stedet, og en dag bød hun på middag. Vi fikk servert skikkelig kjøttsuppe som smakte som brennsnut skal smake. Plutselig startet det å tordne noe grassat. Det ble svakere og vi trodde det var over, men så kom det nærmere igjen. Slik rullet den fram og tilbake, og når det var rett over oss buldret det kraftig, men til slutt var det over.

På shopping i Lido Di Jesolo

En dag ble vi med guiden på tur igjen. Vi skulle besøke tre øyer i lagunen som er 56 km lang og 11 km brei. Første øya var Morano, den var kjent for sine 86 glasblåserier. Vi besøkte ett og så hvordan de formet ting av enormt oppvarmet glas. Andre øya var Burano som er kjent for sine kniplinger, og vi fikk se flotte kniplingsarbeid. Husa på Burano var i skarpe farger, hver familie hadde sin farge. Siste øya vi besøkte het Torcello og er blitt kalt Venezias vugge. Denne dagen regnet det, men turen til de tre øyene var interessant.

På øy nr 2, Burano

Lido Di Jesolo ligger bare 4 mil fra Venezia, så det gikk fint å ta flere turer dit hvis en ville, men vi var fornøyde med den ene. Hotellet vi bodde på var vi fornøyde med. Været var for det meste varmt og fint, og vanligvis spiste vi frokosten ute på terrassen som hadde kafé.

Frokost på hotell Aldebaran

Lido Di Jesolo ligger i Veneto- regionen. Italia er delt opp i 20 regioner og 96 provinser. Vi var i Venezia- provinsen. Stranda på Lido Di Jesolo var forlokkende, 15 km lang lå den ut mot Adriaterhavet. Sjølsagt benyttet vi den.

På stranda

Turismen er viktig for Lido Di Jesolo, og der var mange, men så har stedet å by på det en ser etter på ferie. Flott strand, mye sol pluss strandpromenade og handlegate en kan spasere i når det er blitt nok soling og bading. Vi hadde halv pensjon på hotellet, men gikk ofte ut for å spise middag. Der var nok av kafeer og restauranter å velge mellom.

Ute til middag

Veneto- regionen er det viktigste jordbruksområdet i Nord- Italia. Det blir dyrket mais og vindruer. Området er kjent for sin vin. Italia er største vinprodusenten i Europa, og Italia er et av de få steder i verden som foretrekker kald rødvin. En kveld gikk vi for å slappe av på den flotte Kings Club.

Vi besøker Kings Club

Så stod Luna Park på programmet. Det er en fornøyelsespark med forskjellig tilbud, spesielt var yngstemann glad for å komme på tivoli. Der var mye å ta del i så det ble mørkt før vi var ferdig med det besøket.

I Luna Park

Så var ferien over, igjen vinket vi til guiden i det vi gikk mot gaten. Flyturen var litt tåkete i starten, men senere så vi tydelig Kielkanalen, og vi passerte Hamburg og Ålborg i 9000 meters høgde. Vi kom oss velberget hjem, reisa var over for denne gang. Men vi hadde mange gode og morsomme minner, som for eksempel da yngstemann hjalp guiden i Venezia.