tirsdag 21. februar 2012

Sjøreise, høsten 85

I oktober ble vi med "Gevostar" en liten svipp i høstferien. Kursen ble satt direkte til Frankrike, til byen Dunkirk. Byen er kanskje mest kjent fra Andre verdenskrig da de allierte soldatene kom i ei knipe og ble stående på strendene der og tyskerne kom stadig nærmere. Så kom den storstilte redningsaksjonen der masse småbåter fra England kom og reddet dem. Vi spaserte i byen og stoppa opp ved kirka Sant Eloi, og der så vi tydelige mange kulehull fra Andre verdenskrig.

Kirka Sant Eloi, Dunkirk


Mens vi så oss om i Dunkirk var sola på vei ned . Da vi kom til havna, hadde sola alt hylla havet og horisonten inn i et gult og gyllent skjær. Vi kom i prat med en kar som stod på kaia og vakta på flere fiskestenger som lå med snøret ute. Mannen fortalte at han var kommet fra Belgia for å fiske ål. Han må like ål bedre enn jeg gjør, tenkte jeg i mitt stille sinn.

Belgieren som fiska ål i Dunkirk


"Gevostar" gikk videre til Rotterdam som ligger i den vestlige delen av landet, i provinsen Sør- Holland. Jeg ville gjerne besøke sjømannskirka, og den lå på et av de høgste punkta i byen. Hold dere fast, den lå en halv meter over havet! Sjømannskirka har vært her siden 1914. Representanter kommer ofte om bord i båtene. I sjømannskirka drakk vi kaffe og leste aviser. Jeg kjøpte en suvenir, en liten tresko med seil og ser ut som en liten båt. Den står blant suvenirsamlinga mi, den lille treskoen med sine tre hollandske flagg i toppen.

I leseværelset, fra sjømannskirka i Rotterdam


Fra Holland skulle båten til Danmark. Vi gikk Kielkanalen mot bestemmelsesstedet som var København. Jeg ville gjerne se sjømannskirka der også, og fikk med de andre. Kirka var innviet i 1958, og heter Kong Haakons kirke. Et stort bilde av kongen henger i kirka som ligger sentralt i byen. Vi drakk kaffe og spiste vafler, det smakte godt. I ettertid har jeg hørt at vaflene til sjømannskirka i København ble kåret til verdens beste i 2008.

Fra sjømannskirka i København



En uke går fort og vi turistene måtte reise hjem fra København. Først fikk vi tid til en liten tur på land, og vi fikk sett på Den lille havfrue. Etterpå om bord i danskebåten, og overfarta til Oslo ble litt av et styr. Det blåste kraftig, ting ramla fra hyllene og ned på golvet, folk ramla bort i veggene, og stolene seilte av gårde. Aldri har jeg jeg vært ute på et så opprørt hav. Men vi kom oss velberget til Norge, og videre hjem.

I København rett før hjemreise
        

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar