lørdag 5. januar 2013

Reiseåret 2012, del 1

Jeg har tenkt på hvor mange reiser jeg var på i 2012, og kom til ni små og store turer. Ni turer! Alle turer har vært kjekke på hver sin måte. Tenkte jeg kunne mimre om den på bloggen. Siden det er så mange reiser vil jeg dele det i tre innlegg. Første turen var en langhelg til Dubai. Der er det naturlig å starte med verdens høgste skyskraper på 828 meter.

Burj Kalifa

Vi var på to kjøpesenter som var utrolig store og elegante. De het Dubai Mall, og Mall of the Emirates. Jeg hadde aldri trodd det kunne være en stor skibakke på et kjøpesenter, men det var det på Mall of the Emirates. Det var spesielt å stå i kafeen utenfor og se gjennom vinduene til skibakken.

Skibakken på kjøpesenteret

Vi vassa i Den persiske Gulf, ved stranda der det kjente hotellet kalt Seilet ligger. Navnet er egentlig Burj Al Arab. Hotellet hevder å ha 7 stjerner. Et vanlig rom her koster 10 000 kr pr natt. Vanlig vil si at de romma bare er 170 kv.m.

Foran Seilet

Bilturen i ørkenen må nevnes. Det var ingen tur, men et vilt mareritt. Bilen vi satt i for opp og ned sanddynene i en vanvittig fart. På bildet ser vi en av plassene de raste opp og ned sandbakkene.

Her var vill galmannskjøring

Det forundret meg at det var så mange skyskrapere i Dubai. En dag vi var på stranda blåste det en liten sandstorm og da ble lufta disig. På bildet ser vi skyskrapere bakerst i disen.

Skyskrapere i sandstorm

Siste dagen i Dubai var vi til te på Seilet. Vi ble tatt imot kl 17.00 og vist til salongen vi skulle sitte. Det var utrolig flott og glimtet i gull både her og der. Alt vi fikk var lekkert, smakfullt og delikat. I bakgrunnen satt en dame tilbaketrukket og spilte harpe. Det var som å være med i et eventyr.

Te på Seilet

Vi hadde noen timer til av kvelden før vi skulle reise hjem til Norge etter midnatt. Vi gikk da til et fint hotell rett ved der vi bodde. Vi ble vist til bassengområdet i hagen og der så vi det var party. Det svirret av italiensk rundt oss. Etter hvert forstod vi at de trodde vi hørte til gjestene fra Versace. Han var en anerkjent moteskaper, men ble skutt i 1997 utenfor hjemmet sitt i Miami. Nå er det søsteren hans som driver firmaet. Vi koset oss og spiste småretter og hadde det hivens til vi måtte skifte til reiseklær. En interessant tur til Dubai

Party hos Versace

Neste tur gikk til Trysil første helga i mars. Vi var ni personer som skulle bo på en romslig hytte oppe i høgda. Trysil er Norges største skisted og kanskje mest kjent for Trysil- Knut. Han ble født i 1849 og etter hvert kjent for sine skiferdigheter. En statue av ham står nede i sentrum av Trysil.

God utsikt nedover mot sentrum

Men første alpinisten i Trysil var Gustaf Scrøder. Han satte utfor toppen av Trysilfjellet i 1855. Men her var fint terreng å bare gå tur i også.

På spasertur

Utbyggingen av Trysilfjellet har gått jevnlig siden slutten av 80- tallet, størst byggevirksomhet var på midten av 90- tallet. Etter all den friske lufta var det godt å komme inn i varmen. Vi pratet og spilte spill.

Kos i stua

Verdens eldste skiklubb stammer fra Trysil. I 1861 ble klubben Trysilgutten startet. Og sjølsagt måtte skia prøves. Særlig de to jentene sto på ski.

På ski

Vi hadde hatt et kjekt opphold i Trysil, men tre av oss kjørte hjem søndag. De seks andre skulle være til neste morgen.

Klar til avreise

Siste turen jeg vil ta med her er turen til Paris i slutten av mai. Alle vi tre som dro av gårde hadde vært i Paris før. Men hovedstaden i Frankrike er stor med ca ti millioner innbyggere.

Utsikt til Paris

Ikke minst er Paris kjent for sine staselige bygninger. Vi besøkte også Sacré Coeur som vi ser fra store deler av byen. Basilikaen ligger på høgste toppen i paris, Montmatre. Et majestetisk bygg.

Sacré Coeur

Elva Seinen renner gjennom Paris og vi spaserte langs elva. I 1991 ble breddene ved Seinen utpekt som verdensarvområde.

Seinen

Det som er artig er også å sitte på en fortauskafé og se på folkelivet. Vårt stamsted het Rotonde og lå rett ved vårt hotell som lå på Montparnasse. Dette var også stamstedet til forfatteren Hemingway.

På Rotonde

En dag var vi og så parken til slottet i Versailles som ligger i en forstad til Paris. Vi tok tog dit, og ruslet rundt i den enorme parken. Det var fryktelig varmt denne dagen, men parken var virkelig et syn.

Fra parken i Versailles

Triumfbuen måtte vi se. Den ligger i enden av Champs- Élysées. Napoleon fikk den bygt på 1800-tallet som minnesmerke over hans triumfer på slagmarken. Vi spaserte fra Triumfbuen og oppover paradegaten.

Ved Triumfbuen

Det passer å avslutte om den interessante turen til Paris med bildet av Eiffeltårnet, sjølve symbolet på Frankrike. Det ble bygt til verdensutstillingen i 1889. Eit flott byggverk.