mandag 7. januar 2013

Del 3 av reiseåret 2012



Sjette turen i 2012 var ei langhelg til Spania i oktober. Vi skulle besøke slekt som hadde skaffet seg sommerhus der. Et sted vi likte godt.

Et fint sted

Det var fint vær og da var badebassenget godt å ha. Når vi ikke var på utflukter ble bassenget flittig brukt.

Badebassenget godt å ha

Vi var på flere utflukter i området. En dag dro vi til Moraira som er en liten fiskerlandsby. Etter å ha sett på byen, satte vi oss på en kafé for å se på havet.

I Moraira

En dag kjørte vi til Benidorm. Det var artig å se igjen byen der vi hadde feriert for snart 30 år siden. Du verden som tida går.

I Benidorm


En av dagene besøkte vi Altea, en liten by som ligger 275 m over havet. På 60- tallet en bohemby. En sjarmerende by med smale gater og kvite murhus. Den sies å være den fineste lille småbyen i Spania.

Fra Altea

I denne lille byen har en nordmann en restaurant oppe på høgda, Casa Vital. Vi bestemte oss for å spise der. Først satt vi ute, men gikk til slutt inn.

Ute på Casa Vital

Ei langhelg går fort i godt selskap, og tida kom vi skulle takke for oss. Vi hadde kosa oss på sommerstedet og hatt mange kjekke utflukter.

Vi må dra fra den spanske idyllen

Neste tur gikk til Manchester. Vi var tre damer som ville ta en liten tur til Manchester i midten av november. Personlig hadde jeg vært i byen to- tre ganger for mange år siden. Det forundret meg hvor godt de hadde passet til gamle og nye bygg.

Gammelt og nytt

Manchester er både en havneby og en industriby. Kjent for sin tøyproduksjon, og sjølsagt skulle vi besøke varehusa i byen. Fra hotellrommet hadde jeg utsikt til Rådhuset som var et staselig bygg.

Foran Rådhuset

Jeg hadde bursdag en av dagene vi var i Manchester og bød mine reisefeller med til en fin restaurant på te.
Vi satt høgt oppe og hadde flott utsikt.

Tid for te

Gjestene

Om kvelden tok de meg med på middag til Røsso, en restaurant eid av den kjente fotballspilleren på Manchester United, Rio Ferdinand. Lokalet hadde før vært bank, men nå altså en fin restaurant og den var ferdigpyntet til jul.

Fra restauranten

Før vi reiste fra Manchester ble det tid til et museumsbesøk der vi fikk sett mye fin malerkunst. Under ser vi ett av de fine maleria. En kjekk tur til Manchester.

Maleri med tema fra Egypt

Åttende turen gikk til Sunnmøre. Der skulle jeg mellom anna besøke slekt og venner. Jeg bodde i den koselige gjesteboligen på stedet jeg vokste opp.

Koselig rom

Det var koselig å bli kjørt rundt av Marit så jeg fikk besøke slekt og venner. Uten bil er det litt tungvint. På bildet til lunsj hos slekt.

Lunsj hos slekt

Jeg bodde som sagt godt, og fikk servert utsøkte middager hos vertsfolket. De hadde en dag besøk av et livlig barnebarn som jeg til slutt fikk tatt et bilde av.

Livlig tutte

En svigerinne stod også på listen over slekt jeg ville besøke. Det ble som vanlig en kjekk stund og prate med henne.

En svigerinne

Jeg møtte venner til kaffestund, det ble en hyggelig stund med prat om løst og fast. Trimvenninna mi var desverre syk så henne fikk jeg ikke hilst på. Ellers et par fine dager på Sunnmøre.

Venner

Niende og siste turen i 2012 gikk til julefeiring i Stettin. Da fikk vi for første gang se det nye medlemmet av familien. Aira.

Aira var en fin hund

Julekvelden var alle klar for god, norsk julemiddag. Bordet var pyntet, det var også gjestene.

To klar for julemiddag

Ei lita hundepike var også pyntet og klar.


De som ikke kunne feire jul sammen med oss hadde vi kontakt med på data. Isabell spilte for oss.

Isabell spiller blokkfløyte




En ettermiddag ble det tid til å pynte pepperkaker. Det ble mange typer kunstverk.

Ett av kunstverka

1. juledag var vi bedt til middag hos vertinnens mor. Det var en mørk kveld da vi spaserte nedover mot sentrum. Da så vi en statue som lyste i mørket. Det så nesten ut som vår Herre var på vei ned igjen.

Ei statue i mørket

 Innimellom julefeiringen slappet vi av i den julepynta stua.

Så var julfeiringa over og vi hadde hatt det koselig. Nå var det bare å pakke sammen og dra hjem. Vi kjørte en tidlig morgen i fint morgenlys. På bildet er vi komne til Tyskland. Hvilken turer jeg skal på i 2013 er ikke avklart ennå. Jeg skal fortelle om dem når den tid kommer.

På vei hjem etter julefeiring

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar