onsdag 4. juli 2012

Kirkebesøk hjemme og ute, Del 2

I 2001 var vi i Polen for å feire konfirmasjon, eller kommunion som de kaller det. Det foregår når barna er rundt 10 år. Det er interessant å se på de katolske seremoniene. Vi møtte opp i kirka, og hadde god utsikt fra galleriet.

I kommunion, Stettin

I 2001 var vi også på cruise i sørlige Middelhavet, og en dag la vi til på Malta, i hovedstaden Valetta. Vi ble med på en utflukt innover øya. På hjemveien stoppet vi i en liten fiskerlandsby og der besøkte vi en katolsk kirke. På Malta er det 360 kirker.

Katolsk kirke på Malta

På rundtur i Vietnam i 2004 kjørte vi mot grensa til Kambodsja, og der besøkte vi en underlig kirke. Den tilhører Cao Dai- sekta, og den finnes bare i Sør- vietnam. De har fire messer pr dag.

Kirka til Cao Dai- sekta, Vietnam

Utsmykninga inne i kirka var helt spesiell. Taket var lyseblått, og så ut som en himmel med stjerner. Prestene hadde fargerike gevanter, menigheten var i kvite kapper. Alle satt på gulvet, prestene fremst. Så startet en underlig messing. Aldri hadde jeg sett noe slikt før, men spennende var det. Interiøret i kirka var underlig.

Inne i kirka, Vietnam

Da vi var på reise i India i 2006, besøkte vi flere hindutempel. På ei høgde ved Ranthanbhore Nasjonal- park lå et hindutempel, og der så nokre av oss på en seremoni til ære for elefantguden Ganesja. Jeg ble da "velsignet" og fikk flekk i panna og et oransje band rundt venstre arm. Merkelig å bivåne.

Ved tempelet for Ganesja, India

På rundturen i de Baltiske statene i 2007, var vi også i Litauen. I byen Trakei, var egentlig målet slottet der som også heter Trakei. Men vi kom forbi ei kirke som var interessant. Den tilhører en tyrkisktalende minoritetsgruppe kalt karaimer. Forfedrene kom hit som leiesoldater for 600 år siden. De skulle tjene for storfyrsten Vytautas. Noen etterkommere finnes fortsatt.

I Trakei, Litauen

På tur i Israel og Jordan var vi på besøk i Jerusalem. Derfra ble vi med på en busstur til Betlehem. Der ble vi vist rundt i Fødselskirka. Omtrent på dette stedet ble Jesus født, hevdet de. Interessant.

Fra Fødselskirka i Betlehem

Da vi var på reise i Tyrkia, bodde vi også i Istanbul. Der besøkte vi Den Blå Moské. Navnet viser til de praktfulle blå flisarbeidene inne. Dette er den eneste moské i verden med 6 minareter.

Den Blå Moské i Istanbul, Tyrkia

På rundtur i Russland bodde vi noen dager i Moskva. En stor og fin by. Her var vi og så den flotte Frelseskatedralen, en ortodoks kirke. Denne kirka er bygd opp igjen nøyaktig slik den gamle var. Stalin forlangte nemlig at kirka skulle sprenges, og det ble den. Det var bare en ruinhaug igjen, men altså bygd opp igjen. Ei strålane vakker kirke.

Frelseskatedralen i Moskva

Da har vi tatt en rundtur i deler av verden og sett kirker av ymse slag: protestantiske, katolske og ortodokse, hindutempel og buddatempel, en moské og ei synagoge. Men jeg vil avslutte med et bilde fra 70- åra foran Lom stavkirke som er ei av Norges største stavkirker og er fra perioden 1170- 1200. I Middelalderen var her over 1000 stavkirker i Norge, i dag bare bevart 28.