tirsdag 3. juli 2012

Kirkebesøk både hjemme og ute, del 1

På trimturene mine går jeg ofte forbi Bryn kirke. Det er ei fin kirke, men er nå nesten dekket for innsyn fra gangveien grunnet store, staselige grønne lauvtrær. Kirka er bygget i tegl, og stod ferdig i 1861. Den har 400 sitteplasser. Her har jeg vært i to konfirmasjoner. Utsmykningen av koret i kirka ble utført av Emanuel Vigeland, bror til Gustav Vigeland.

Bryn kirke mellom grønne trær


Kirkeklokkene i Bryn kirke ble fraktet med hest og vogn fra Kristiania. Når jeg har gått trimturen og er på hjemvei, ser jeg Bryn kirke fra denne vinkelen.

Bryn kirke fra en annen vinkel


Når jeg passerer forbi her tenker jeg ofte på alle typer kirker og andre slike bygg jeg har besøkt rundt om i verden. Her vil jeg bare ta fram et knippe. Før når vi var på sjøtur, var vi innom flere sjømannskirker. På bildet står vi utenfor sjømannskirka i Rotterdam.

I Rotterdam

På vår første tur til Mallorca gjorde katedralen i Palma inntrykk. Et stort og mektig bygg i gotisk stil troner katedralen på en høgde i byen.

Katedralen i Palma

Da vi besøkte USA i 1992, bodde vi hos slektninger i Seattle. En søndag formiddag fulgte vi verten til hans lokale kirke, Ballard First Lutheran Church. Den ble bygd i 1930- åra. Kirka har fint interiør, blant annet flotte glasmaleri.

Til kirke i Seattle


På turen til Island i 98 vil jeg nevne to kirker. Først den stilige Hallgrimskirkja i Reykjavik. Et staselig bygg, og fin er den inne også.

Hallgrimskirkja i Reykjavik
 

Vi besøkte slektninger i Saudakrokur i Skagafjordområdet. Der så vi den gamle Vidimyrkirkja. Ei gammal og helt spesiell kirke. På første bildet ser vi den fra baksida.

Vidimyrkirkja, Island

Vidimyrkirkja ble fredet i 1936, og ble siden eigd av Islands Nasjonalmuseum. Dette var kirka for Vidimyrar sogn i Skagafjord, og har vært bondekirke der. Mange berømte prester har virket i kirka. Dette bildet er tatt foran kirka, men ble litt uklart.

Foran Vidimyrkirkja

På vår første reise til Thailand i 99 var vi også i Det gylne triangel. I Chiang Saen var jeg inn i et tempel for å sjekke hvordan der så ut. Det var interessant.

Inne i et tempel, Thailand


 På samme rundreise var vi inn i et annet buddhisttempel og så på hvordan de bar seg åt der. Kjekt å se på andre sine ritualer.

Fra et tempel i Ciang Mai, Thailand

I 2000 var vi på en rundtur til Praha og Bøhmen. Fra den turen vil jeg spesielt nevne Praha. St. Vitus- katedralen er et syn verdt, med ei staselig fasade.

St. Vituskatedrelen, Praha

I Praha besøkte vi flere jødiske synagoger, og særlig ble jeg imponert over Den spanske synagogen. Inne var den svært vakkert utsmykket.

Den spanske synagogen i Praha


Del 2 kommer i morgen.
 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar