mandag 24. september 2012

Kon Tiki

I går var jeg på kino og så filmen Kon Tiki. De fleste av oss kjenner til historien om Thor Heyerdahl, den store norske eventyreren som ble født i Larvik i 1914 og døde i Italia i 2002. Han ble kjent over hele verden for sine ekspedisjoner.

Thor Heyerdahl


Filmen handler om flåteferden med balsaflåten Kon Tiki, oppkalt etter solguden. Han startet i Sør- Amerika og ville drive med flåten til Polynesia. Boken Heyerdahl skrev om ferden ble en verdens-suksess.  

Den ekte Kon Tiki- flåten


Denne ferden handlet altså filmen om, og det har vært en del synsing i media, men nå ville jeg bedømme filmen sjøl. Regissøren var den samme som i Max Manus, og da er det kvalitet. Jeg kakket meg på lag med ei av døtrene og dro til Sandvika.

Kinoen i Sandvika


Thor Heyerdal hadde en revolusjonerende teori som gikk imot de etablerte forskerne på området, for han mente at Polynesia ble befolket fra Sør- Amerika. Det var det han ville bevise med flåteferden i 1947. Nå passerte vi en av filmplakatene på vei inn i kinosalen.

Filmplakat


Filmen startet opp og varte i knapt 2 timer, men jeg ble så oppslukt av filmen at tida gikk fort. Filmen hadde litt romantikk, spenning, og fine naturbilder. Skuespillerne var dyktige. Noen av scenene likte jeg spesielt godt, men skal ikke røpe noe her. Filmen kan jeg anbefale. Gå og se den, du vil ikke angre.

Meget god film
  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar