mandag 17. september 2012

Folkedans rundt om i verden

Ingenting er som et skikkelig norsk hallingkast i follkedans, men det er også interessant å se hvordan det foregår i andre kulturer. I 1978 la vi ferieturen til Portugal og var to uker på Algarvekysten. Vi budde på et hotell nær Portimao. En dag besøkte vi en herregard nær byen Silves. Der ble det både middag og folkedans.

Folkedans i Portugal

Første litt eksotiske land vi besøkte var Marokko i mars 81. Først budde vi ei uke i Agadir, og da ble vi med ut til en 400 år gammel berberlandsby. Vi ble møtt med berberdans og fikk servert myntete. Berber-dans fikk vi se seinere på kvelden også.

Berberdans i Marokko

Neste uka i Marokko ble det rundtur til de kongelige byene. I Marrakesh var vi en kveld med ut på byen og spiste middag, og der ble vi også underholdt med forskjellige folkedanser.

Folkedansere i Marrakesh

I august 87 reiste vi til Madeira, og budde ei uke i Funchal. Vi så mye av Madeira disse dagene. Etter noen timer med levadavandring en formiddag, ble vi kjørt til en liten by som het.Camancha. Der spiste vi lunsj og ble underholdt av unge folkedansere.

Unge dansere på Madeira

Til Kypros tok vi en tur i august 88. Vi budde på et hotell rett utenfor Ayia Napa. Men ei uke går fort og vi var kommet til siste kvelden. Da var det Garden- party ved bassenget på hotellet. Da fikk vi se danser fra Kypros, og en viste glasdansen.

Glasdansen vist på Kypros

Nå ville vi prøve cruiselivet, og dro på ei ukes cruise i greske farvatn i høstferien 96. Første øya vi besøkte var Korfu, og vi ble med på en tur til gamlebyen. Vi var også på en taverna. Der fikk vi se både zorba og andre greske danser.

Folkedans på Korfu

Høstferien i 98 var vi i Spania, på en ukes rundtur i Andalusia. Turen het: Fra Granada til Gibraltar. I Sevilla var vi på et forrykende flamencoshow.

Flamenco i Sevilla

I oktober 99 dro vi på rundtur i Thailand. Første dagen sjekket vi inn på et hotell en times kjøretur utenfor Bangkok. Hotellet lå i et eventyr av en natur med masse blomster og palmer. I nærheten var et forklore- teater, og dit gikk vi for blant annet å se thaidanser.

Etter noen dager i Bangkok reiste vi med fly til Nord- Thailand. Vi var blant annet i Chiang Rai og Chiang Mai. En kveld var vi på Kathoke- middag som er typisk for Nord- Thailand. Denne kvelden fikk vi se danser framført av folk fra forskjellige fjellstammer som viste sine danser.

Dansere fra Nord- Thailand

Ved påsketider 2001 var vi på en toukers rundtur i Indonesia, og avsluttet turen med noen dager på Bali. Øya er grønn og eksotisk. Der besøkte vi en danseskole der tempeldansere blir opplærte. De starter i ung alder skal de bli gode nok, og flinke var de.

Vordende tempeldansere på Bali

I oktober 2002 dro vi på to ukers rundreise i Sør- Afrika. Et eventyr fra ende til annen. Vi hadde vært på safari nær Krugerparken, og kjørt gjennom Swaziland, og var nå i Kwa Sulu Natal. Vi hadde tatt inn på et hotell i Hluhluwe og nettopp spist middag da vi hørte støy utenfor hotellet. Vi ut, og der stod en gjeng sulu- dansere. Og det ble litt av en underholdning.

Suludansere i Sør- Afrika

Så vil jeg til slutt nevne enda en eventyrtur i oktober 2005. Da var vi på en tre ukers rundreise i Australia. Vi var først i Singapoore, så til Sidney som var første stopp i Australia. På denne turen tok vi også fly til Cairns som ligger ut mot Stillehavet i Nordøst- Australia. Der tok vi en dag en tur opp til regnskogen, og der viste urinnvånere en del av sin kultur, også dans.