søndag 23. september 2012

En aktiv lørdag

I går var lørdag 22. september, det ble en aktiv dag. Yngstemann var på besøk, og etter frokost dro vi først til Sandvika og handlet. Etterpå kjørte vi inn til Oslo, og videre opp til Holmenkollen. Jeg hadde ikke sett den nye hoppbakken som ble innviet i 2010.

Den nye Holmenkollbakken

Jeg fikk også sett statuen av kong Olav med hunden sin "Troll". Statuen ble avduket i 1984 til kong Olavs 80- årsdag. I bakgrunnen på bildet ser vi Holmenkollbakken som er verdens mest moderne. Starthuset er 60 meter over bakken.

Festlig statue

Vi kjørte videre opp til Frognerseteren. I starten var stedet en seter under Frognerseteren Hovedgård. Kristiania kommune kjøpte eiendommen i 1889 og startet byggingen av Frognerseteren. I 1891 stod eldste bygningen av Frognerseteren ferdig, og er i typisk dragestil.

Frognerseteren

Mens vi stod og så på utsikten, kom en pulje med løpere som tok del i Oslo Maraton som gikk av stabelen denne lørdagen. Løpet er på 42195 meter, og ble første gangen holdt i 1981.

Maratonløpere

Det var fin utsikt fra Frognerseteren, men litt kjølig ute. Vi gikk inn på Frognerseteren og spiste lunsj, gode smørbrød. Frognerseteren har alltid vært drevet som kafé/ restaurant.

Fin utsikt

Til slutt kjørte vi opp til Holmenkollen Park hotell som ligger 350 meter over havet. Her oppe er flott utsikt ned til Oslo sentrum. Men nå var det på tide å snu og starte på hjemveien.

Holmenkollen Park hotell

Om kvelden skulle vi i bursdagselskap hos Dina som var blitt 11 år. Det ble servert middag. Først forrett, så deilig lammelår med alt tilbehør. Vi dere var det dessert, kaffe og amerikansk ostekake. Til slutt kom et fristende ostefat. En flott bursdagsfeiring.