fredag 1. juni 2012

Paris, mai 12. Dag 2.

Da jeg tittet ut vinduet på hotellrommet, så jeg at været var like fint som dagen før. Vi møttes utenfor hotellinngangen og spaserte bort til en kafé og satte oss.

Utsikt fra hotellrommet mitt

Vi spiste frokost og planla dagen. Programmet hadde vi bestemt i grove trekk, men nå diskuterte vi hvor vi skulle starte. Vi ble enige om å ta t- banen til Øst- Paris der vi ville besøke den største kirkegården i Paris, og som er verdens mest besøkte.

Planlegging ved frokostbordet

Vi gikk av t- banen og spaserte siste stykket til Pére Lachaise som dette kjente gravstedet heter. Vi besøkte graven til komponisten Chopin, og forfatteren Oscar Wilde. Det var et enormt område, så vi måtte gå etter kart for å finne de vi var mest interessert i. Vi stoppet opp for å se på utsikten nedover fra dette stedet som lå på en høgde.

Utsikt fra toppen

Kanskje den mest besøkte var Jim Morrison som var vokalist og låtskriver i det amerikanske rocke- bandet The Doors. Han døde i Paris i 1971. Jeg så at det var mange som tok veien innom ham. Men jeg ønsket spesielt å se det siste hvilestedet til Edith Piaf, også kalt Den lille spurven. Den mest kjente av Frankrikes sangerinner, og den særegne stemmen er det mange som kjenner. Når jeg har skrevet ferdig dette innlegget skal jeg sette på en CD av henne.

Her minnes Edith Piaf

Vi spaserte ut fra området og nedover til en kafé. Det var viktig å få i seg nok veske i varmen, og godt å komme i skyggen. Kafeen het Au Rond Point. Her bestemte vi oss for å ta t- bane til Eiffeltårnet.

Pause på kafé

Vi kom til et utsiktspunkt der det var fint å ta bilder. Alle tre hadde vært i Paris før, og sist jeg var her for mange år siden, var vi et stykke oppe i tårnet, men det skulle vi ikke i dag. Vi skulle bare se det utenfra.

Vi studerer Eiffeltårnet

Eiffeltårnet er 324,8 meter, bygt mellom 1887- 1889, og stod ferdig til Verdensutstillingen. I starten var det murring om utseendet, men i dag er det regnet som et av de vakreste stykke arkitektur i verden. Eiffeltårnet er også regnet som et symbol på Frankrike.

Et symbol på Frankrike

Vi spaserte over elva Seinen ved Eiffeltårnet, og videre langs kanalen et stykke. Seinen renner inn fra sørøst og går i en vid bue gjennom byen, og den forlater byen i sørvest. Mesteparten av byen ligger nord for elva. Vi spaserte et stykke til, men da var det tid for lunsj.

Vi spiser lunsj

Nå stod Invalidedomen på programmet. Vi skulle ikke inn, for vi hadde ikke forhåndsbestilt billett, og vi orket ikke stå i kø. Men bygget er så storslagent at det er flott å se utvendig også. Invalidehotellet ble oppført av Louis XIV som hjem for invalide krigsveteraner. Nå er det delvis krigsmuseum. Invalide-domen er en av to kirker som hører til boligkomplekset.

Invalidedomen

Vi tok t- bane tilbake til hotellet, og tok en liten pause før vi møttes på Rotonden som lå rett bort i gata. Der tok vi et glas rosévin og roet ned før vi skulle videre. Så til nærmeste t-banestasjon. Dama på bildet sier: Kom lenger vekk fra kanten!

Vi venter på t-banen

T- bana tok vi til området ved Moulin Rouge. På fransk betyr det Den røde mølle. Dette er en kabaret- scene som ble oppført i 1889, og er kjent for sine småfrekke danseshow. Da vi kom fram, satte vi oss på en uterestaurant tvers over gata.

Moulin Rouge

Vi hadde ikke tenkt oss inn på Moulin Rouge, for vi hadde ikke forhåndsbestilt billetter, men vi synes det var ok å se stedet. Vi spiste middag på restauranten, det ble mørkt og vi så Moulin Rouge opplyst. Senere tok vi taxi tilbake til hotellet. Nok en dag var over.