mandag 4. juni 2012

Paris mai 12, avreisedag

Tirsdag 29. mai var avreisedag fra Paris, men vi hadde dagen foran oss, vi skulle reise seint på etter- middagen. Vi måtte sjekke ut fra hotellet, men bagasjen kunne stå på et rom der. Vi gikk bort til Rotonde, vårt stamsted, og spiste frokost. Så tok vi t- bane til området ved Rodin- hagen.

Fra Rodin- hagen

Det vi var mest interessert i å se var skulpturen Tenkeren. Den er laget av Auguste Rodin (1840- 1917) og han er en av Frankrikes fremste representanter for realistisk skulptur. Tenkeren er regnet som en av hans fineste skulpturer, og den mest berømte.

Den berømte Tenkeren

Vi gikk ikke inn på museet, men ruslet i hagen. Museet var før Hotell Biron, og her leide Rodin hele første etasje. Henri Matisse bodde også her. I 1912 overtok staten hotellet, men Rodin bodde der til sin død i 1917. Rodin er en av Frankrikes største kunstnere gjennom tidene. Men vi gikk som nevnt bare rundt i hagen, og nå måtte vi videre. Vi ser så vidt i museet til høgre på bildet.

Rodin- hagen var fin

Vi tok taxi til Triumfbuen. Den ligger på Charles de Gaulle- plassen i enden av Champs Elysées. Det var Napoleon som beordret buen bygd. Triumfbuen skulle være minnesmerke over hans triumfer på slagmarken. Triufbuen ble ferdig i 1836, 30 år etter byggestart.

Triumfbuen i Paris

Etter å ha studert Triumfbuen, startet vi å gå på Shamps Elysées, denne 3 km lange paradegaten i Paris.
På bildet er det ingen tvil om hvor vi er.

Paradegaten

Vi passerte den en luksuriøse butikken etter den andre. Utenfor en av dem stod en vakt og slapp inn bare to i slengen. Artig å observere.

På paradegaten

Vi satte oss på en fortauskafé og så på livet. Det var mange turister å se også her. I den berømte gaten gikk trafikken sin gang. Været var som hele oppholdet flott og varmt.

Trafikken flyter på Champs Elysees

Vi gikk hele Champs Elysees, og kom etter hvert til det flotte Kunstauksjonsbygget. Porten var svært fin. Her måtte vi stoppe opp og granske huset.

Kunstauksjonshuset i Paris

Vi gikk raskt videre mot enden av paradegaten. Da vi kom til Concordeplassen satte vi oss på en kafé og spiste lunsj i skyggen.

Full fart i Paris

På Concordeplassen ble det under revolusjonen reist en giljotine og hodene rullet. I 1793 ble Ludvig XIV henrettet, og seinere marie Antionette. På en måned ble 1300 mennesker henrettet. Ingen nåde, hodene skulle av. I bakgrunnen på bildet ser vi den 23 m høge obelisken som var en gave fra visekongen i Egypt i 1836. Obelisken er 3300 år gammel og fra Luxor.

Fra Concordeplassen

Siste bygget vi skulle se var Louvre- museet. Her hvor den berømte Mona Lisa henger, men vi hadde ikke tid til å gå inn. Louvre er et av de største museer i verden, og det mest besøkte i verden.

Luvre et stort museum

Louvre var først bygt som festning på slutten av 1100- talet, men ble utvidet i 1546, og arbeidet fortsatte helt fram til 1800- talet. Hele slottet ble brukt som museum fra 1993.

Louvre er et imponerende bygg

Men nå måtte vi snart til flyplassen, så vi tok taxi til hotellet og hentet bagasjen. Vi tok taxi til Orly flyplass der vi sjekket inn, og tok av etter planen ca 20. 30. Hjemreisa gikk etter skjemaet. Denne lang- helga i Paris var svært interessant. Hver dag sol fra blå himmel, litt varmt, men en kan ikke klage over det. Masse hadde vi fått sett, og vi hadde lange stunder sittet på de franske utekafeene og sett på folke- livet. Kjekt med andre ord. Må nevne at et lite Eiffeltårn står nå blant suvenirsamlinga mi.

Suveniren min er litt mindre