onsdag 20. juni 2012

Fra elefant til esel

I ferien om noen uker skal jeg bli med en gjeng til California. Da skal vi besøke flere store byer, men skal også ut på landet. Jeg skal sjølsagt kjøpe cowboyhatt. Men våger jeg å ride på de flotte hestene som cowboyen bruker? Jeg har en tendens til å prøve det meste, men er nå i tvil. Jeg sitter og tenker på hva jeg har funnet på tidligere. Det startet på ei strand i Marokko tidlig på 80- talet da jeg klivret meg opp på en kamel.

På kamel i Marokko

Da vi var på rundtur i Thailand i 99, var jeg på min første tur på elefantryggen. Det store dyret hadde heldigvis fører. Etter et stykke inne i skogen spurte føreren om jeg ville bytte plass. Jeg så på ham vill i øynene og ristet på hodet. Han smilte lurt.

Min første tur på elefant

På slutten av 90- talet var vi på tur til Island. Der besøkte vi familie, og tok lokalbuss rundt Sagaøya. Men jeg fikk trumfe gjennom en tur på islandshest. De er lave og småbeinte, så de virker ikke så skumle. Men etter en liten runde satte den avgårde i stor fart. Det hevdes at de hørte mine brøl helt til Reykjavik. Alt gikk heldigvis bra.

På islandshest


I 2007 var vi på reise i Egypt, og da var det på sin plass med en tur med kamel igjen. Kamelen var ei dame som het Cristine. Det ble en fin tur, men litt skummelt så høgt oppe. Alt gikk bra.

På kamel i Egypt

Neste tur med elefant var i India, men det har jeg desverre ikke bilde av. Men så ble det tur til Thailand igjen i 2009, og da ble det tur på elefant. Da var vi en hel gjeng som for luntende på rekke gjennom skogen. 

Elefanttur i Thailand


I fjor sommer var vi på cruise i de greske farvatn, og besøkte da blant annet øya Santorini. Skipet ankret opp på fjorden nedenfor hovedstaden, så ble vi svippet inn i småbåter. For å komme opp alle trappene til byen, bestemte vi oss for esel. Det ble en nervepirrende tur, men endte godt.

På eselryggen

Etter å ha tenkt på dette en stund har jeg kommet til at det får holde med cowboyhatten når jeg kommer til USA.
      
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar