lørdag 2. juni 2012

Paris, mai 12, dag 3

Denne morgenen fulgte vi vanlig rutine og spiste frokost på en kafé litt nedover gata fra hotellet. Det var ikke måte på hvor sola skinte fra en blå himmel. Det ville bli varmt denne dagen også. Så spaserte vi til togstasjonen som lå ganske nær. Vi tok tog sørvestover til Versailles som er en forstad til Paris. Togturen tok 20 minutter. Vi gikk av toget og spaserte mot sentrum, og det første vi så var denne blomsterprakten.

Blomsterprakt

Det første vi hører om Versailles er i et dokument fra 1038. Da var byen bare en liten landsby med en kirke og borg, og ble styrt av en lensherre. Senere ble området kjøpt av en rik italiensk familie som etter hvert kom i kontakt med Ludvig XIII. De dro på jakt i skogene der, og kongen fikk bygget en jakthytte. Slik var starten, og nå var vi på vei for å se på hvordan denne hytten til slutt ble.

Vi er ved porten

Vi hadde ikke kjøpt billetter til slottet, planen var å bare se den storslåtte hagen. Men vi kikket inn gjennom porten. I 1661 startet Ludvig XIV byggingen av dette som ble den flotteste kongeboligen i Europa. Den franske kongefamilien budde i Louvre i Paris, men kongen ønsket seg ut av byen og dermed ble slottet bygt.

Litt av slottet

Vi gikk til en annen inngang og stilte oss i kø for å kjøpe billetter til hagen. Da vi kom inn på området og så utover hagen, forstår jeg utsagnet om at dette er det største hageanlegg som noen gang er skapt.

Utsikt mot hagen

På området er 7 kunstige dammer og en rekke fontener. Vi spaserte rundt i parken som er enormt stor, men vi måtte passe på å få i oss drikke, for sola var nådeløs. Masse startuer var der også.

Statuer og hekker

Så startet fonteneshow. Det ble spilt musikk som var etter som jeg forstod en dans fra 1702. Fontene-show hadde de ikke på den tida, men parken hadde de. Flott å se vatnet som danset etter musikken.

Fonteneshow

Dansende vatn

På vei oppover mot utgangen hadde vi fin utsikt mot det storslagne slottet til Solkongen. Slottet står nå på UNESCO sin verdensarvliste. En må kunne si at det ble litt av et påbygg på jakthytta i Versailles.

Solkongen sitt slott

Vi spaserte tilbake til sentrum av Versailles og satte oss på en kafé og spiste lunsj. Da vi spurte etter menyen, kom innehaveren med ei diger svart tavle der rettene var notert. Hun satte den på en stol ved bordet vårt. Hvorfor tok jeg ikke bilde? Etter lunsjen gikk vi til togstasjonen og tok toget tilbake til Paris.

Et siste glimt av Versailles

På vei fra togstasjonen gikk vi til Montparnasse Tower. Det lå rett ved der vi budde. Montparnasse Tower er 196 meter.

Montparnasse Tower

Vi kjøpte billetter og gikk inn i heisa. Vi var oppe på et blunk, 38 sekunder tok det. Men så er dette Europas raskeste heis. Vi gikk ut av heisen i 56. etasje, så ei trapp opp til et overbygg av glas. Her var ei fantastisk utsikt over Paris. Vi så de kjente bygga rundt om.

For ei utsikt
Sjå Eiffeltårnet
i bakgrunnen

Da vi kom ned fra det høge huset, og spaserte mot vårt hotell, kom vi forbi en fortausmaler. En virkelig
kunstner. Jeg tok bilde og gav ham noen slanter. Han tigget ikke, og hadde gjort noe for pengene.

Kunstverk på fortauet

Nå dro vi tilbake til hotellet og tok en lang pause til avslapning. Vi møttes utenfor hotellet og ruslet til en utekafé i nærheten. Der ble det middag, men jeg tok en tidlig kveld, det hadde vært mye sol og varme i det siste, enda vi satt ofte i skyggen. På bilde har vi tatt en slik pause. Denne tredje dagen hadde også vært full av inntrykk.