onsdag 6. mars 2013

På kino, mars 2013

Tirsdag dro jeg til Sandvika og gikk på kino kl 13.00. Da gikk nemlig filmen Lincoln. Filmen ble vist i en av de små salene, men det var ok. Filmen handler om USA sin 16. president, og regissør er Steven Spielberg.
Presidenten er spilt av Daniel Day- Lewis, og som filmplakaten viser under, hadde de fått ham svært lik president Lincoln.

Filmplakaten


Abraham Lincoln (1809- 1865) arbeidet med å få slutt på slaveriet, og filmen viser at borgerkrigen raser på slagmarken da Lincoln kjempet med mange av sine politikere for å få slutt på slaveriet. Det er den konflik-ten filmen handler om. Lincoln blir mesterlig spilt av Daniel Day- Lewis, og som fortjent fikk han årets Oscar for beste mannlige skuespiller for denne rollen.

Oscarvinner Daniel Day- Lewis


Borgerkrigen raste fra 1861- 1865. Men Lincoln fikk sin vilje igjennom, og alle slaver ble erklært frie i 1863. Lincoln var den første amerikanske president som ble myrdet. Han ble skutt vel en måned etter at han ble valgt til sin andre periode. Lincoln er rangert som en av de største amerikanske presidenter gjennom tidene.

President Abraham Lincoln


Denne filmen minnet meg om turen til USA sommeren 1992. Da reiste jeg og yngstemann sammen med Marit og hennes yngstemann først til Seattle der vi var i tre uker. Så en ukes rundtur der vi blant annet besøkte Washington DC. Da var vi inne i presidentens bolig Det Hvite Hus. Jeg vet ikke om det er mulig for turister å komme inn dit lenger, men vi var der. Da tenkte jeg på alle de berømte presidenter som hadde  
spasert rundt der.

Det Hvite Hus i Washington DC 


Abraham Lincoln ble altså drept under en forestilling på Ford- teateret. En skuespiller dro fram en pistol skjøt ham 15. april 1865. Presidenten døde dagen etter. Da vi var i Washington besøkte vi Ford-teateret og så balkongen Lincoln satt i da han ble skutt. Bildet jeg tok ble for mørkt, desverre. Men vi var også inne i Capitol, setet for kongressen, der historien sitter tett i veggene.

Capitol, Washington DC

Lincoln var en lærerik film. Jeg kjøpte billett til en film torsdag kveld, så fredag skal jeg fortelle om den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar