tirsdag 12. mars 2013

Amour, 12 mars- 13

Det ser ut for at jeg har fått film-dilla. I dag møtte jeg opp på 12.00- forestillingen på Sandvika kino. Nå ville jeg se filmen Amour som vant Oscar foran Kon Tiki.

Kino igjen


Filmplakaten viser en scene fra filmen. Den mannlige hovedrollen spilles av Jean- Louis Trintignant, og den kvinnelige hovedrollen spilles av Emmanuelle Riva. De spiller et par som er i 80- årene.

Kinoplakaten


Filmen handler om et gammelt ektepar som er pensjonerte musikklærere. Datteren Eva bor i utlandet. Paret bor i en leilighet i Paris. Plutselig rammes Anne som kvinnen heter av slag, det forverrer seg og mannen pleier henne og blir satt på harde prøver. Skuespilleren som spiller ektemannen gjør det mesterlig.

Ektemannen


Men hun som spiller den gamle damen gjør en utrolig overbevisende rolle. Ikke rart denne filmen fikk Gull- palmen i Cannes i fjor, og ble nominert til hele 5 Oscar i år. Filmen vant Oscar for beste fremmedspråklig film. Filmen er fransk- østerrisk. De som ikke orker å se hvordan en kan bli hvis sykdommen slår til, bør holde seg hjemme, for det er svært realistiske scener. Men den som vil se mesterlig skuespillkunst bør se filmen. Da filmen var over, satt vi igjen, vi trodde ikke det var slutt. Rulleteksten kom, dermed en uventet slutt.

Anne er utrolig godt spilt


Nå er jeg inne i en filmstim, og torsdag skal jeg av sted for å se: Anna Karenina.

 

    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar