fredag 15. mars 2013

Anna Karenina, mars -13

I går var jeg på kino igjen. Nå var det Anna Karenina som stod på plakaten. Denne berømte historien visste jeg hva den gikk ut på, men var spent på hvordan de la den opp denne gangen. Filmplakaten så iallfall fin ut.

Filmplakaten


Anna Karenina er basert på en roman skrevet av Leo Tolstoj, og den kom ut i bokform i 1878. Russeren Tolstoj var ikke bare russisk forfatter, men også greve og bodde på et gods i Russland. Det er altså han som har skrevet denne udødelige historien. Sammen med Dostojevski er han den fremste representant for den realistiske roman. Tolstoj startet på universitet, men avbrøt og ble offiser.

Leo Tolstoj


Anna Karenina er en tidløs fortelling. Hun er i førtiårene, gift med Karenin som er en høgtstående embetsmann, og de har en sønn: Serosja. På en togreise til Moskva møter hun en ung offiser, Vronsky. Da hun reiser tilbake til St. Petersburg følger han etter og det blir en stor skandale. Handlingen foregår i Russland på 1800- talet. Anna Karenina var svært vakker, det er også hun som spiller henne i filmen: Keira Knightley.

Keira Knightley


Dette er en britisk film fra 2012, og den unge offiseren Vronsky, spilles av Aaron Toylor- Johnson. Denne historien har vært filmet flere ganger før, her kan nevnes i 1927 med Greta Garbo, og i 1948 med Vivien Leigh. I denne filmen fra 2012 er mange storslåtte scener fra selskaper i det øverste russiske lag på den tida, og noen fine scener fra den russiske landsbygda. En fin film, men iblant følte jeg at ting foregikk på en slags scene. Men kanskje det skulle være slik. Hva vet jeg? Men fimen gikk godt an å se.

Han som spilte den unge offiseren


Skaffet meg en billett til filmen om Victoria. Tirsdag skal jeg se den. Lurer på om jeg har startet som filmanmelder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar