onsdag 20. februar 2013

London februar 13, del 2

Det var fint solskinn over London søndag morgen. Den engelske hovedstaden er en av de største byene i Europa med om lag 14 millioner innbyggere. Hotellet vårt lå rett ved Hyde Park, og vi ville starte dagen med en spasertur i parken.

Spasertur i Hyde Park

Hyde Park er en av de kongelige parkene i London, og det var Karl I som gjorde parken tilgjengelig for alle i 1637. Nå spaserte vi i et område av parken jeg ikke hadde vært før. Bildet under er tatt rett før vi går ut av parken.

I Hyde Park

Vi gikk ut av parken og rett ved kom vi til et sted som het The Swan. Stedet er på restene av første baren fra 1721. Her brukte den lokale fangevokteren å be om å få stoppe så fangene fikk en siste øl. Stedet er en opprinnlig skysstasjon. Her satte vi oss på uteserveringen.

På The Swan

En fra reisefølget hadde bursdag denne søndagen, dermed skulle det feires. Vi skulle på Afternoon Tea på det fine hotellet The Landmark, og vi måtte innom hotellet og gjøre oss klare først.

The Landmark

Fra resepsjonen gikk vi inn i en overbygget vinterhage. Hotellet åpnet i 1899 og var det siste av de viktori- anske jernbanehotellene. Da var det bygd rundt et stort gårdsrom for hestevogner. I 20- årene ble dette omgjort til dansegulv. I dag altså rommet vi ser på bildet under.

Her satt vi

Afternoon Tea sies å stamme fra en dronning som drakk sin te, men skulle serveres smørbrød uten skorper. Etter hvert bad hun gjester til seg. Serveringen vi fikk var elegant og startet med rosa sjampanje. Så kom teen og en oppsats med lekre små smørbrød og kaker, seinere kom scones. Vi drakk vår te til dempet harpemusikk.

Afternoon Tea

Om kvelden ville vi spise middag i Covent Garden. På vei dit spaserte vi gjennom Chinatown som er et åpent, velholdt område. Før lå det i østlige del av byen, men da kineserne etter hvert ble rikere flyttet de til West End. Så tett i tett med kinesiske lykter har jeg ikke sett før i noe kinatown. Vi avsluttet kvelden i Covent Garden.

Fra Chinatown i West End London

Mandag skulle vi reise hjem, men ikke før om kvelden, derfor hadde vi mange timer av dagen i London, byen som både er et grevskap og en region. Siden det er mange år siden sist jeg var her, hadde jeg aldri sett London Eye. Vi tok t- banen til området. Artig å se igjen parlamentsbygningen som i over 1000 år har vært et maktsentrum, samt høre og se Big Ben.

Big Ben slår

Vi gikk over brua mens Big Ben slo elleve malmfulle slag. Så en nærmere titt på London Eye som er verdens høgste pariserhjul med sine 135 meter.

London Eye

Nå skulle vi opp i The Shard som også blir kalt London Brigde Tower. Det ble åpnet sommeren 2012, og med sine 309, 60 meter Europas høgste bygning.

The Shard

Vi fulgte heis til 68. etasje og gikk trappene videre opp en etasje. Her oppe var fin utsikt over London som har 32 bydeler. Bildene måtte tas gjennom glassvegg, derfor litt gjenskinn. Til venstere på dette bildet ser vi Den sveitsiske bank, som på folkemunne blir kalt Agurken.

Litt av London

London regnes som grunnlagt av romerne i ca år 50. Da de kom til de britiske øyer var det som skulle bli London en liten landsby. På slutten av 1800 var London verdens største by og var sentrum for det britiske imperiet.

Kjent sted i London

Fra 800- talet ble byen flere ganger herjet av danske og norske vikinger. I 846- 848 var det faktisk vikinger som kontrollerte og patruljerte London.

Stor by London

Vi så ned på HMS Belfast som er det eneste krigsskip som er igjen i Europa fra 2. verdenskrig. Det er 187 meter og kunne gjøre 32 knop. Skipet er nå restaurert og ligger her på Themsen. Det er museum og en kan få guidet tur om bord. Vi nøyde oss med å se det her oppe fra.

HMS Belfast

Etter besøket i The Shard, brukte vi resten av tida i London i Oxford Street der vi handla litt. Videre til hotellet for å hente bagasjen før vi dro til flyplassen. Reisen hjem gikk fint. Det var artig å se igjen London etter så mange år, og nå har jeg hengt på kjøleskapet et lite minne fra turen.