Solnedgang over Skagerak
Vi var til Rotterdam to ganger denne turen, første gangen måtte vi ligge ankret utenfor byen i 5 dager og vente på tørn sammen med 30 andre båter. Denne gangen stima vi opptimistisk mot innseilinga. Rotterdam har Europas travleste havn, og er en av de travleste i verden.
Fra innseilinga til Rotterdam
Losen går fra borde utenfor Rotterdam
Vi kursa mot Tyskland og gikk Kielkanalen som binder sammen Østersjøen med Elbe. Kanalen har blitt utvidet flere ganger, og nå kan der gå skip som er 32,5 meter breie og 9,5 meter djupe. Kielkanalen er den mest traffikerte kanalen. Det er 98 km mellom de to slusene.
I Kielkanalen
Vi nærma oss bestemmelsesstedet som var Harburg. Navnet har stedet fra byen Harburg ved Elben, men er nå en del av Hamburg. Vi la til i Harburg, og der hadde vi vært før.
Fra Harburg
Så ut i havet igjen, nå på vei til Polen. Det var late dager om bord i sol og nydelig vær. Helt blankt
hav og fine forhold til soling på dekk. Men er det fred å få? Yngstemann får hjelp til å dusje søstera.
Fanteprette på dekk
Båten la til kai i Gdansk, og det møtte opp tre militærvakter som stilte seg ved båten. En ved bauen, en ved landgangen og en ved akterenden. Akkurat da vi lå der pågikk ett eller annet mesterskap, EM eller VM i fotball som ble overført i tv. Sjefen til arbeiderne var interessert, for arbeiderne fikk komme inn i salongen og se på finalen. Andektige satt de og fulgte med. Gdansk var i tidligere tider en av Hansaforbundets viktigste byer.
Fra havna i Gdansk
Vi går ut ifra Gdansk
Kjempekjekt å lese frå turane dine, Rigmor. Du er ei bereist dame og det er utruleg kva du hugsar. Håpar du har det fint.
SvarSlett